Park na kolejích. Místo staré benešovské trati vznikne koridor pro chodce a cyklisty

Staré kolejiště nahradí moderní městská promenáda s přírodními prvky

Staré kolejiště nahradí moderní městská promenáda s přírodními prvky Zdroj: IPR, CAMP

Vizualizace plánovaného Drážního koridoru
Vzniknou odpočívadla i prostory pro rekreační sport
Po vyřazení z provozu se z kolejiště stane cesta pro cyklisty i výletníky
Současný stav procházkám nepřeje
Zachován zůstane i původní podchod
10
Fotogalerie

Po dokončení nového železničního koridoru v Praze 10 se na místě vyřazeného starého kolejiště začne stavět nová drážní promenáda. Přestavbou, nyní zanedbaných pozemků, vznikne městský liniový park, který má zachovat i určité prvky staré železniční trati. Plán, spolu se čtyřiadvaceti dalšími, nyní představuje magistrát na on-line výstavě Pražské priority v centru Architektury CAMP.

Magistrát má již vypracovanou studii promenády s parkem, jako náhradu několikakilometrové železniční trati mezi Vršovicemi a Strašnicemi, která přestane fungovat dvanáctého prosince.  Stavba odpočinkové zóny by mohla začít v roce 2022 a skončit o dva roky později. Plánovaný rozpočet je zatím 200 až 300 milionů korun.

„Nové centrum pro chodce, běžce, cyklisty a bruslaře postavíme na místě dvoukolejné benešovské trati, kde díky přeložce a modernizaci železnice po 150 letech přestanou v prosinci jezdit vlaky. Mezi Vršovicemi a Strašnicemi vzniknou místa pro sport, setkávání, kulturu a pohyb. Pokud vše půjde, jak má, v roce 2024 může být hotovo,“ uvedl k projektu Adam Scheinherr, náměstek pražského primátora pro dopravu.

Projekt počítá s tím, že jeden pás o šířce čtyři metry bude rozdělený do dvou pruhů a umožní pohodlné cestování rychlejším cyklistům a bruslařům v obou směrech. Druhý směrově smíšený pás bude věnovaný chodcům. Jeho šířka bude 3.2 metru a od rychlejšího pásu jej podle konkrétního místa oddělí necelý metr zeleného pásu, tartanu nebo původní koleje.

Podél vnějších stran doplníme také nezpevněné pěšiny, pokud třeba někdo raději běhá na měkčím povrchu. „Drážní promenádu bude obklopovat liniový park s místy pro trávení volného času. Z těch větších odpočívadel lze zmínit prostranství u strašnické zastávky nebo lokalitu u Edenu. Zároveň tam bude výhled na Vinohrady, Žižkov, Malešice i okolní sportoviště. Podél promenády budou samozřejmě i menší lokální odpočívadla,“ doplnil Scheinherr.

Nová zóna odpočinku si má zachovat i konkrétní prvky, které připomenou drážní minulost. Po cestě zůstanou původní části kolejiště, osvětlovacích věží, pražců a návěstidel. „Podél promenády zachováme i historický kamenný podchod z 19. století, nýtovaný most z roku 1918 nebo lávku nadchodu u strašnické železniční zastávky z třicátých let 20. století i část nástupiště z druhé poloviny 20. století,“ přestavil plánovanou budoucnost lokality nově opouštěné trati Scheinherr s tím, že  v trase promenády postaví tři nové mosty, které na sebe a okolí budou architektonicky navazovat.

V Praze, mezi Hostivaří a Nuslemi, již rok vzniká náhrada dosluhujícího kolejiště. První čtyřkolejná trať v Česku, která zlepší podmínky nejen v dálkové železniční dopravě, ale i v té příměstské. „Díky narovnání tratě, které zkrátí koleje o 232 metrů, a přispěje i ke zvýšení rychlosti na 120 kilometrů za hodinu se sníží doba jízdy až o tři minuty,“ řekl k probíhajícímu projektu mluvčí Metrostavu Vojtěch Kostiha.

Dílo v hodnotě zhruba 3,5 miliardy korun vytváří sdružení firem Metrostav, Swietelsky Rail a SMP CZ. V rámci projektu bude kompletně rekonstruováno nádraží Vršovice a vzniknou dvě nové zastávky, Praha – Eden a Praha – Zahradní Město. Kvůli výstavbě  koridoru se zruší dvojkolejná trať ve Strašnicích, která vede přes obytnou zástavbu. Vlaková zastávka Praha – Strašnice tak končí. Přípravné práce začaly na jaře 2018, hotovo by mělo být v říjnu 2021.