Šéf pražského dopravního podniku Ďuriš končí v představenstvu firmy

Generální ředitel DPP Jaroslav Ďuriš

Generální ředitel DPP Jaroslav Ďuriš Zdroj: CTK

Dozorčí rada pražského dopravního podniku (DPP) odvolala z představenstva firmy generálního ředitele Jaroslava Ďuriše. V čele firmy zatím zůstává. Společně s Ďurišem byla z představenstva odvolána rovněž ekonomická ředitelka DPP Magdalena Češková. DPP je největší městskou firmou a zaměstnává asi 10 tisíc lidí.

Podle informací ČTK byla dozorčí rada nespokojena se směřováním dopravního podniku, přičemž odvolání Ďuriše požadují ANO a ČSSD - jejich koaliční partner ve vedení města, Trojkoalice (SZ, KDU-ČSL a STAN) si prý následně vynutily odvolání Češkové.

Novými členy představenstva dozorčí rada pak zvolila technického ředitele podniku Jana Šurovského a ředitele divize rozvoje a strategie České pošty Martina Gillara.

Zda Ďuriš zůstane generálním ředitelem i do budoucna není jasné, neodvolává jej totiž dozorčí rada, ale představenstvo společnosti - kdy bude zasedat a jak se rozhodne, není jasné, navíc v něm mají zastoupení i odboráři, kteří v minulosti Ďuriše podpořili.

Ďuriš byl předsedou představenstva a jeho zástupkyní v orgánu firmy byla právě Češková, která byla v minulosti několik měsíců rovněž generální ředitelkou. Ďuriš stanul v čele DPP v říjnu 2013, předtím působil v čele dopravního podniku v Českých Budějovicích.

Krnáčová: Dozorčí rada DPP udělala dobře
Dozorčí rada pražského dopravního podniku (DPP) učinila správný krok, když odvolala z představenstva generálního ředitele DPP Jaroslava Ďuriše, napsala primátorka Adriana Krnáčová (ANO). Připomněla, že způsob vedení podniku kritizovala dlouhodobě. DPP v tiskové zprávě uvedl, že důvodem personálních změn je potřeba urychlit modernizaci podniku. Ďuriše dnes odvolala dozorčí rada z představenstva, ředitelem zatím zůstává, na jak dlouho, není jasné.

„Ta změna je namístě a myslím, že je to od dozorčí rady správný krok. Já osobně mám výtky k řízení DPP dlouhodobě a místo, aby se problémy řešily, tak se spíše kumulovaly,“ uvedla Krnáčová. Odvolání Ďuriše požadovala neúspěšně již loni na podzim.

Mezi problémy jmenovala výběr nového investičního ředitele. „Byl velmi pochybný a rozhodně se nedá mluvit o transparentnosti,“ uvedla. Ďuriš podle ní také manažersky nezvládl spor s firmou Rencar, která provozuje reklamu v metru.

O Ďurišově odvolání z představenstva měla dozorčí rada jednat již v říjnu loňského roku, tehdy se na tom ale neusnesla. Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) tehdy uvedla, že by měl Ďuriš skončit i jako generální ředitel. Ředitele se naopak zastal tehdejší náměstek primátorky Matěj Stropnický (Trojkoalice/SZ).

Jan Šurovský (43) již v představenstvu DPP krátce působil, a to od srpna do října 2012. V dopravním podniku začal pracovat v roce 1994 během studií stavební fakulty ČVUT, jako brigádník jezdil s tramvají.

Po škole byl nejprve řidičem tramvaje, poté vedoucím vozovny Vokovice a v roce 2007 jej tehdejší ředitel podniku Martin Dvořák jmenoval vedoucím správy tramvajových kolejí. Technickým ředitelem je od podzimu 2011. Martin Gillard přišel do České pošty loni v březnu, nejprve řídil správu majetku, v září převzal vedení divize rozvoje a strategie.

Pražský dopravní podnik provozuje tři linky metra o celkové délce 59,4 kilometru, dále 539,8 kilometru tramvajových tratí a 1798 kilometrů autobusových linek. Praha jeho fungování dotuje více než 11 miliardami ročně.

J. Ďuriš vede největší městskou firmu v ČR od října 2013
Vizitka generálního ředitele pražského dopravního podniku (DPP) Jaroslava Ďuriše (56), který byl odvolán z představenstva podniku:

Datum narození: 24. prosince 1959

Vzdělání: vystudoval České vysoké učení technické v Praze (ČVUT)

Současná funkce: generální ředitel DPP (od října 2013), do dnešního odvolání byl také předsedou představenstva firmy

Praxe: roku 1981 nastoupil do pražského dopravního podniku, v odštěpném závodě Metro působil v provozních a později manažerských pozicích, v letech 1997 až 2002 byl ekonomickým náměstkem, poté byl personálním ředitelem celého dopravního podniku; z DPP odešel v roce 2008, rok po nástupu generálního ředitele Martina Dvořáka; poté pracoval ve společnosti Skanska a také u několika výrobců železničního zabezpečovacího zařízení; od dubna 2012 byl rok a půl generálním ředitelem Dopravního podniku města České Budějovice

Rodina: ženatý, má dvě dcery

Ostatní:

O místo šéfa pražského dopravního podniku se Ďuriš ucházel již na podzim 2012, vedení města ale tehdy dalo přednost manažerovi se zkušenostmi z Českého Telecomu a T-Mobilu Milanu Křístkovi. Ve funkci ale vydržel jen necelý rok.

Za Ďurišova působení dokončil pražský dopravní podnik například nový úsek metra na trase A. Dopravce a město se také dohodli s dodavatelem nových tramvají, plzeňskou Škodou Transportation, na změně smlouvy. Nepodařilo se sice snížit počet objednaných jednotek Škoda 15T z původních 250, výrobce ale souhlasil rozložením splátek při zachování ceny 19,2 miliardy korun a také slíbil lepší výbavu tramvají.

O Ďurišově odvolání, a to i z funkce generálního ředitele, se hovořilo loni na podzim, dozorčí rada DPP ale v říjnu o jeho konci nerozhodla. Krátce poté se rozpadla koalice na magistrátu, kterou se podařilo obnovit až po více než půl roce koncem dubna. Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) loni obvinila Ďuriše z manažerských chyb a řekla, že ho chce odvolat. V médiích se psalo o tom, že o odvolání šéfa největší městské firmy v ČR usiluje předseda ANO Andrej Babiš. Babiš ale označil tyto informace za spekulace.

Pražský dopravní podnik se v poslední době dostal do centra pozornosti i kvůli soutěži na nákup nových autobusů. Tendr na 150 kloubových vozů totiž v polovině března zrušil poté, co v soutěži zbyl ze tří uchazečů jen jeden, společnost SOR. Nabídky zbylých dvou byly vyřazeny kvůli nesplnění podmínek, podle komise nabídky také obsahovaly nedostatečné informace o referencích provozu autobusů v členských státech EU. Obě vyřazené firmy si na postup stěžovaly.

Mladá fronta Dnes v dubnu napsala, že před zrušením tendru si představitelé vysokomýtského Iveca (dříve Karosa; třetím uchazečem byl polský výrobce Solaris) stěžovali u prezidenta a premiéra na průběh soutěže, podle deníku také pohrozili omezením výroby z ČR.