Stopku ve veřejných zakázkách by Metrostav přežil. Nařízení půjde obejít, tvrdí analytici

Stavba na Václavském náměstí v Praze.

Stavba na Václavském náměstí v Praze. Zdroj: Metrostav

Rekonstrukce dálničního mostu u Velkého Meziříčí
V pražských  Horních Počernicích vznikají nová masivní ocelová vrata pro vodní dílo Gabčíkovo. Podle Metrostavu se jedná se o největší ocelová vrata v Evropě. O náročnosti konstrukce svědčí, že jedno ze dvou křídel má hmotnost zhruba 570 tun.
V pražských  Horních Počernicích vznikají nová masivní ocelová vrata pro vodní dílo Gabčíkovo. Podle Metrostavu se jedná se o největší ocelová vrata v Evropě. O náročnosti konstrukce svědčí, že jedno ze dvou křídel má hmotnost zhruba 570 tun.
betonárka TBG METROSTAV
5
Fotogalerie

Tříletý zákaz přístupu k veřejným zakázkám by pro Metrostav nebyl likvidační. Je to ovšem mnohem citelnější trest než peněžitá pokuta. Vyplynulo z vyjádření analytiků. Zákaz účasti by se podle nich dal obejít tím, že by se za Metrostav přihlašovaly do výběrových řízení jiné firmy. Podle právníka Lukáše Bohuslava z advokátní kanceláře Gřivna a Šmerda ale může být pravomocné potvrzení soudu pro stavební firmu likvidační. 

Metrostav ve svém vyjádření uvedl, že se proti rozsudku odvolá a zatím případ nebude komentovat.

Krajský soud v pátek potrestal firmu za údajný podíl v kauze kolem bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha. Největší stavební firma v Česku má zároveň zaplatit deset milionů korun. Rozsudek není pravomocný, Metrostav avizoval, že se odvolá.

„Zákaz činnosti ve veřejných zakázkách nebude pro tuto firmu likvidační. Ovšem likvidační může být pro zdraví státního rozpočtu,“ uvedl analytik společnosti Natland Petr Bartoň. Podle něj by se při výběrových řízeních neúčastí největší stavební firmy v ČR snížila konkurence a zvýšily ceny zakázek. „Tyto zvýšené náklady pro stát přesáhnou státní příjem z desetimilionové pokuty během pár dní platnosti zákazu,“ doplnil analytik.

Analytik BH Securities Štěpán Křeček uvedl, že v případě platnosti rozsudku by Metrostav přišel o podstatnou část svých příjmů. Podle údajů společnosti IS loni zadala veřejná správa Metrostavu zakázky za 7,9 miliardy korun. Z dalších 11,5 miliardy bude mít podíl díky sdružení s jinými firmami. Metrostav byl na druhém místě ze Eurovií CS.

Objem zadaných veřejných zakázek pro stavební firmy v Česku loni meziročně vzrostl o 13,1 procenta na 210,4 miliardy korun. To bylo nejvíce za posledních deset let. V roce 2018 měl Metrostav celkové tržby 21,5 miliardy korun. Zhruba 30 procent jich vytvořil v zahraničí.

„Metrostav by se pravděpodobně pokusil zákaz účasti na veřejných zakázkách obejít. Lze si například představit, že místo něj se do výběrových řízení budou přihlašovat jiné společnosti, za které však v reálu bude Metrostav realizovat zakázky,“ dodal Křeček.

Právník Bohuslav naopak soudí, že důsledky zákazu by mohly být závažné. „Jakákoliv dlouholetá nemožnost účastnit se veřejných zakázek pro společnost, která je na nich významně závislá, může být likvidační,“ uvedl Bohuslav v dřívějším rozhovoru pro E15. 

Krajský soud v Praze navíc uložil generálnímu řediteli Metrostavu Pavlu Pilátovi tříletou podmínku s odkladem na čtyři roky, třímilionový peněžitý trest a čtyřletý zákaz činnosti.

Obchodního náměstka Metrostavu Jiřího Anděla potrestal soud pětiletým vězením. Rozdíl v trestech pro Piláta a Anděla podle soudu vyplývá z rozdílné právní kvalifikace. Pilát byl totiž nepravomocně odsouzen za podplácení, Anděl mimo jiné za zjednání výhody při zadání veřejné zakázky.

Metrostav potrestal soud v souvislosti se zakázkami na rekonstrukci pavilonu v kolínské nemocnici a rekonstrukci části kladenské nemocnice za podplácení, zjednání výhody při zadání veřejné zakázky a poškození finančních zájmů Evropské unie.