Trolejbusy Škoda 14 Tr se vydávají na věčnost, opouštějí ulice Opavy, Plzně i San Franciska

Trolejbus 14 Tr

Trolejbus 14 Tr Zdroj: Creative Commons

Trolejbus 14 Tr
Trolejbus 14 Tr
Trolejbus 14 Tr
Trolejbus 14 Tr ve Zlíně
Trolejbus 14 Tr v USA
10
Fotogalerie

Konec jedné dopravní éry právě zažívají mnohá města po Česku i ve světě. Ze silnic hojně mizí trolejbusy 14 Tr, které vznikaly v již neexistujícím závodě Škoda Ostrov od začátku osmdesátých let minulého století.

Jak uvádí server Dopravák.cz, nenápadně se tyto trolejbusy letos vytratily například z Ostravy, kde jejich provoz skončil v průběhu března. Jedním z hlavních důvodů bylo jejich nahrazení nízkopodlažními vozy. Ve stejném měsíci se s posledním trolejbusem Škoda 14 Tr rozloučili také v Plzni, kde se v běžném provozu objevoval jen výjimečně. Letos na podzim pak vozy skončí i v Opavě, kde jezdily celkem 35 let.

Trolejbusy 14 Tr se však neproslavily pouze na českých silnicích, ale získaly si oblibu doslova po celém světě. Stovky kusů putovaly například do Arménie, Estonska, Litvy, Uzbekistánu nebo na Ukrajinu.

Raritou však je, že modernizované verze trolejbusů jezdí i ve Spojených státech, konkrétně v Daytonu v Ohiu a kalifornském San Francisku. První z dodaných vozů byly přitom české výroby, později docházelo k jejich kompletaci v Baltimoru. Nyní je ale nahradí desítky vozů s trakčními bateriemi.

Vývoj legendárních trolejbusů začal v sedmdesátých letech minulého století, kdy reagoval na ropnou krizi. Do té doby města elektrifikovanou dopravu příliš neřešila, díky levným cenám nafty se vyplácelo využívat pouze autobusy. První prototyp vyjel z ostrovské továrny v roce 1972, sériová výroba však začala až o devět let později. V roce 1995 proběhlo představení modernizované verze 14 Trm, jejíž výroba trvala až do roku 2004.