„Po dvou letech restrukturalizace jsme se poslední dva roky nadechli a doufejme, že to vydrží,“ řekl serveru E15.cz Kanzelsberger, který první prodejnu jako rodinný podnik otevřel hned v porevolučním roce 1990 a nyní je provozuje pod vlastním jménem či značkami Dům knihy, Orbis a Barvič&Novotný. Na výsledcích za poslední dva roky se ale podle majitele firmy podepsalo i snížení DPH u knih od loňského ledna na deset procent a nejen to. „Lidé více nakupovali knihy i proto, že se začalo dařit ekonomice,“ podotkl.
Ještě v roce 2007 byla síť knihkupectví ve slušném zisku přes osm milionů čistého při tržbách 467 milionů. Poté ale začaly tržby klesat a následujících osm let se neslo ve znamení ztrát. V letech 2008 až 2014 přitom firma zažila velký rozvoj a otevřela spoustu prodejen, do kterých jsme investovala značné částky. „Bohužel se to tehdy negativně potkalo s vlivem období krize,“ říká k důvodům tehdejších výsledků.
výsledky Kanzelsberger | z výroční zprávy firmy
Žádnou expanzi tak nyní řetězec nechystá a drží se počtu okolo půl sta prodejen. K těm novějším patří dvě prodejny známého brněnského knihkupectví Barvič&Novotný, které firma koupila před dvěma lety, a další. „Příležitostem se nevyhýbáme, nejnovější prodejnu jsme tak otevřeli na krásném místě na hlavním náměstí v Prostějově,“ uvedl Kanzelsberger.
Vývoj firmy za rok 2014 potvrzuje i trend celého oboru. Podle výroční zprávy Svazu českých knihkupců a nakladatelů se předloni na tuzemském knižním trhu objevilo téměř 17 tisíc titulů, tedy o necelé procento meziročně více. Lidé za knihy zaplatili zhruba 7,2 miliardy korun, což je zhruba stejně jako v letech 2012 a 2013. „Knižní trh v roce 2014 mírně posílil, když na celkových číslech předchozího roku zůstal i po opadnutí vrcholu vlny mimořádně úspěšné trilogie Padesát odstínů šedi a přímého prodejce Reader’s Digest, jehož převzala polská skupina Tarsago,“ uvedl svaz loni v listopadu ve výroční zprávě.
Podle Kanzelsbergera se navíc ukazuje, že tištěné a elektronické knihy mohou existovat vedle sebe. „E-knihy rostou, mají své místo, zájem stoupá zejména u mladé generace. Naštěstí se ale nenaplnily vize z doby před pěti lety, že e-knihy rozloží trh s tištěnými knihami, míní knihkupec.
Jan Kanzelsberger: Éra malých knihkupců pomalu končí