Tenisový turnaj Australian Open nadále zažívá vzestup

Slovenský tenista Martin Kližan na turnaji Australian Open.

Slovenský tenista Martin Kližan na turnaji Australian Open. Zdroj: ctk

V Melbourne dnes začíná další ročník Australian Open, prvního grandslamu sezony. Organizátoři očekávají, že letos dosáhnou opět rekordního výnosu, který by měl poprvé v historii turnaje přesáhnout částku 200 milionů australských dolarů.

Pořadatelé mají tři hlavní zdroje příjmů – prodej vstupenek, příjmy od sponzorů a zisk z prodeje vysílacích práv. Podle ředitele turnaje Craiga Tileyho se tyto zdroje podílejí na celkovém výnosu každý přibližně stejným dílem. V roce 2014 dosáhl výnos 194 milionů australských dolarů, Tiley věří, že letos by mohla padnout hranice 200 milionů. Zda se tak stane, bude záležet na návštěvnosti. Ani ta ale není jak ukazuje tabulka. „V loňském roce jsme měli vyšší výnos než v roce 2013, přestože přišlo o 40 tisíc lidí méně,“ uvedl Craig Tiley pro deník Herald Sun.

Návštěvnost turnaje závisí na několika faktorech. Těmi hlavními jsou počasí a pak také hráči, kteří se účastní závěrečných zápasů. Že hvězdy lákají diváky více než neznámí hráči, není překvapení. Divácky atraktivní jsou pochopitelně i domácí hráči. V posledních letech jsou ale pro návštěvnost AO důležití asijští tenisté. Právě Asiaté, především Japonci a Číňané, mají mezi zahraničními turisty v Melbourne největší zastoupení.

Asijské publikum je důležité i pro sledovanost, a tedy i prodej reklamy. Pro srovnání: když hrál finále Brit Andy Murray, ve Velké Británii zápas sledovalo pět milionů diváků. Finále, v němž nastoupila čínská hráčka Li Na, vidělo jen v čínské televizi 70 milionů lidí. „Asijský trh je pro nás nesmírně důležitý, proto se na něj v poslední době zaměřujeme,“ uvedl Tiley.

Růst a pokles: čísla Australian OpenRůst a pokles: čísla Australian Open | e15

Jeho slova potvrzuje rovněž nový sponzor turnaje, kterým je od letoška letecká společnost Emirates. Výše kontraktu zůstala tajemstvím, podle Tileyho se ale společnost stala jedním z nejdůležitějších partnerů turnaje. Firma je nově hlavním sponzorem i série turnajů Emirates Australian Open Series, v níž jsou zahrnuty všechny turnaje konající se na začátku roku v Austrálii, tedy Hopman Cup, turnaj v Brisbane, Sydney, Hobartu a Adelaide.

„Spojení s Australian Open je logickým rozšířením našeho stávajícího tenisového portfolia, které nyní čítá již tři ze čtyř grandslamových turnajů,“ komentoval spolupráci prezident Emirates Airline Tim Clark. Firma tak zatím nespolupracuje jen s londýnským Wimbledonem.

Ekonomicky úspěšný podnik AO si může dovolit každoroční zvyšování turnajových odměn. Letos se prize money navyšují o tři miliony dolarů, tenisté si dohromady rozdělí rekordní sumu 36,3 milionu australských dolarů.

Anežka Drahotová: Dělat jen jeden sport by bylo monotónní