Zbývá vyzkoušet bezpečnost provozu tunelu a funkčnost technologií. Termín zprovoznění tak zatím není znám. Stavba vyjde Prahu na 36,9 miliardy korun.
Termín dokončení stavební části díla stanovili rozhodci, kteří řešili spor mezi Prahou a Metrostavem týkající se nezaplacených faktur. Arbitráž minulý týden skončila. Arbitři v průběhu několikaměsíčního řízení nařídili Praze zaplatit kolem pěti miliard korun. Obdobný spor vede město se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb (IDS).
Galerie: Den otevřených dveří na rozestavěném tunelu:
Tunel je podle Metrostavu takřka dokončený, je osazen světelnou signalizací, tabulemi a bezpečnostními systémy, včetně požárních a kouřových čidel. Technologie jsou prostřednictvím řídícího systému ovládány dispečery ze strahovského velína. Stavební dělníci dnes pouze dokončovali poslední drobné práce, mimo jiné dláždili chodníky u výjezdů z tunelu nebo myli obklady. Podle Ludvíka Šajtara ze společnosti Satra, která je projektantem stavby, zbývají bezpečnostní zkoušky. Ty ověří funkčnost technologií. Šajtar řekl, že v podobné tunelové stavbě se dá ročně očekávat 250 až 260 mimořádných událostí, tedy nehod a požárů.
Tunelový komplex, jehož stavbu zadala někdejší politická garnitura pod vedením primátora Pavla Béma (ODS), měl být původně zprovozněn v roce 2011. Termín ale politici několikrát odložili. Nyní dodavatel technologií mluví o dubnu 2015. Stavba se v průběhu let zdražila o několik miliard korun. Podle mluvčího společnosti Františka Poláka Metrostav v roce 2006 podepsal kontrakt na stavební část díla za 17,8 miliardy korun bez DPH a valorizace. Předpokládaná cena při dokončení je zhruba o 20 procent vyšší, tedy 21,5 miliardy korun, po započtení DPH a valorizace jde o částku 28,9 miliardy korun.
Mapa tunelu Blanka | Trasa tunelu Blanka