Chcete odejít, ale dodavatel vás nepustí. Co s tím?

Jak změnit dodavatele elektřiny?

Jak změnit dodavatele elektřiny? Zdroj: Profimedia

Jak změnit dodavatele elektřiny?
Jak změnit dodavatele elektřiny?
3
Fotogalerie

S dobrou vírou, že budete mít elektřinu za nízkou cenu, měníte dodavatele. Jenže vaše původní společnost vás nechce pustit. I když jste se domnívali, že máte smlouvu na dobu neurčitou, přišla zamítavá odpověď. Dá se s tím vůbec něco dělat?

Změna dodavatele energie se může pořádně zamotat, zvlášť pokud podepíšete smlouvu se závazkem nebo si ke své stávající smlouvě na dobu neurčitou sjednáte dodatek s výhodnějšími cenami – jak jinak než na dobu určitou. Potom nastává nedorozumění a rozčarování, zvlášť když dodavatelé odkazují na smlouvy nebo obchodní podmínky, které ale vy čtete jinak.

Výpověď nebereme

Za všechny uveďme alespoň jeden konkrétní příklad. „Europe Easy Energy mě asi chce naštvat. Na dva dotazy, kdy mi pošlou akceptaci výpovědi, žádná reakce. Telefonicky mi pak tvrdili, že ji přece posílali poštou, ale když nic nedorazilo, tak že ji tedy pošlou i e-mailem. A co teď vidím? Místo 30. června 2017 datum 30. dubna 2018,“ postěžoval si Marek Lutonský v diskuzi, když mu jeho stávající dodavatel místo akceptování výpovědi prodloužil smlouvu na další období.

Podobně jako on na tom mohou být i další lidé, kteří k Europe Easy Energy, jež nyní patří do skupiny Bohemia Energy, přešli a získali výhodnější produktovou řadu VIP. S tímto tarifem je spojená smlouva na dobu určitou, která se ale po uplynutí této doby má změnit na dobu neurčitou. V dodatku je uvedeno: „Tímto dodatkem si strany sjednávají produktovou řadu VIP. A to s dobou trvání smluvního závazku 12 měsíců. Po uplynutí této doby se smluvní závazek mění na smluvní závazek na dobu neurčitou.“

Zákazník tedy po uplynutí doby určité přechází na klasický tarif Easy spojený se smlouvou na dobu neurčitou. A jak nám potvrdila Hana Novotná, tisková mluvčí skupiny Bohemia Energy, zákazník v takovém smluvním vztahu není časově vázán. „Po podání výpovědi a uplynutí tříměsíční výpovědní lhůty může zákazník bez dalšího omezení změnit dodavatele,“ dodala.

Smlouvu prodlužujeme

Jenže v případě Marka Lutonského se, podle vyjádření, které mu dodavatel zaslal, smlouva opětovně prodloužila, ačkoli podal výpověď. „Prý jsem měl VIP tarif do konce dubna 2017. Když jsem ke konci března 2017 vypověděl smlouvu tak, abych u nich skončil k 30. červnu, když už budu dva měsíce odebírat v tarifu Easy, prý se tím smlouva prodloužila o rok,“ dodává.

Různé kličky, které dodavatelé využívají k tomu, aby své zákazníky udrželi, nejsou na energetickém trhu výjimkou. „Zájem o výhodnější energie se zvyšuje, s tím ale také rostou důmyslně propracované taktiky společností. Nekalé praktiky se přesouvají do virtuálního světa nebo se dotýkají právních záležitostí, které běžný uživatel nemá příliš velkou šanci rozeznat,“ říká právník Tomáš Panáček, který pomáhá řešit problémy spotřebitelů a dodává: „V případě, že se klient začne bránit, se dodavatelé často vyhýbají přímé komunikaci, písemným projevům a záměrně se zpožděním reagují na výpovědi zákazníků. Při této časové prodlevě dochází k samovolnému prodloužení smlouvy, případně zákazník padá do tzv. bezesmluvního vztahu, tedy černého odběru.“

Napište na Energetický regulační úřad

Když se spotřebitel dostane do zamotaného kolečka, kdy dodavatel odmítá oprávněnou výpověď akceptovat, zajímá ho jediné: Jak z toho ven? „Spotřebitelům doporučujeme, aby si vždy uschovali nejen svou smlouvu, ale i obchodní podmínky a ceníky, které spolu se smlouvou obdrželi, protože v nich mohou být další informace o produktu, včetně ustanovení o automatickém prodloužení smlouvy,“ sdělil nám Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení organizace dTest. Upozornil zároveň, že v průběhu trvání závazku může dojít ke změně smlouvy sjednáním dodatku ke smlouvě. Nastat může dokonce i jednostranná změna podmínek ze strany dodavatele, o které by měla společnost informovat na svém webu.

„Když i po prostudování veškeré smluvní dokumentace, včetně případných změn, dodatků a obchodních podmínek, dojde spotřebitel k závěru, že jeho smlouva byla ukončena k dřívějšímu datu, než k tomu, které tvrdí dodavatel, může se obrátit na Energetický regulační úřad. Konkrétně na Oddělení ochrany spotřebitele,“ dodává Lukáš Zelený.