Investice do aut se proměnily, šanci na zhodnocení mají i levnější modely

Alfy Romeo Spider

Alfy Romeo Spider Zdroj: Auto Bild

Tento \"konvertovaný\" spider Testarossa měl za sedadly vystouplý kryt stahovací střechy.
Nástupcem Berlinetty Boxer se stal v roce 1984 typ Testarossa, rovněž s plochým dvanáctiválcem uprostřed a karoserií Pininfarina
S Alfou Romeo Montreal se rozloučíme třemi obrázky z oficiálního webu značky.
Alfa Romeo 75: Kříž, had a klín
Alfa Romeo 75 (1988)
21
Fotogalerie

I přesto, že trh s investičními vozy v posledních letech zpomalil, stále platí sportovní a luxusní vozy za relativně bezpečnou investici. Ta má svá vlastní specifika, mnohdy investoři vydělají na autech, jež původně potenciál výdělku peněz neměla. Kvůli vysokým cenám automobilových „ikon“ také roste poptávka po levnějších a méně populárních modelech. 

Index americké pojišťovny Hagerty, který sleduje ceny klasických modelů Ferrari, v letošním roce klesl o dvě procenta, a ačkoliv se propad nemusí zdát významný, je největší za uplynulých osm let.

„V roce 2015 odstartovala krize v cenách klasických vozidel. Po skocích cen v řádech stovek procent došlo ke stagnaci,“ říká Radek Pokorný z fondu Engine Classic Cars, který se investicemi do aut zabývá. Zájem však roste o vozy mladších ročníků a nižších segmentů.

Podívejte se na záběry ze showroomu společnosti Advantage Cars

Video placeholde
Auta • e15

Příběhem investičního snu však může být například Ferrari 599 GTB Fiorano, jež se začátkem letošního roku prodalo v Praze. Na první pohled se jedná o běžný automobil, jeho první majitel si však vybral verzi s manuální převodovkou.

V době, kdy italská automobilka propagovala svou poloautomatickou převodovku F1, se to zdálo jako krok zpět. Manuál si však do svého 599 GTB vybralo jen dalších 29 kupců, čímž tato verze získala na exkluzivitě. Ceny se tak pohybují až na trojnásobku původní hodnoty, a to za pouhých deset let.

Podobným příkladem je také například nové Porsche 911R, které dosáhlo podobného zhodnocení jako výše zmíněné Ferrari. Je však dlužno říci, že k takovému vozu se běžně nedostane ani člověk s potřebným obnosem – automobilka budoucí majitele vybírá podle jejich vztahu s výrobcem. Ti, jež Porsche nevybralo, si pak vůz mohli koupit „z druhé ruky,“ museli si za to ale náležitě připlatit.

Tipy na investice

Podle Lukáše Fraňka ze společnosti Advantage Cars bývají právě Ferrari a Porsche mezi zákazníky nejžádanější, trendem poslední doby jsou však například vozy Alfa Romeo z 60. a 70. let. Ty se prodávají od přibližně půl milionu korun, za několik posledních let se však jejich cena zdvojnásobila.

I mezi tak populárními značkami jako Porsche a Ferrari se však dají najít modely, které ke špičce své hodnoty teprve stoupají. Radek Pokorný udává jako příklad Ferrari Mondial. Čtyřmístné kupé nikdy nepatřilo mezi ikony automobilky, nyní však zraky investorů směřují také k němu. Jeho cena přitom nyní začíná pod milionem korun.

Na podobné hodnotě se přitom pohybovaly také ceny Porsche 911 z generace označované 993. Vůz se přestal vyrábět v roce 1998, jednalo se však o poslední vzduchem chlazený model značky. Po letech poklesu ceny však 993 vzali investoři útokem a během pár lety její hodnota vzrostla dvojnásobně.

Podle Pokorného jsou tak nyní pro investory vhodné především běžné automobily z 80. let, například BMW, Mercedesy nebo Audi, zájem je také o výše zmíněné Alfy Romeo. Obecně ale investoři poukazují také na investiční potenciál sportovních Peugeotů nebo Volkswagenů z této dekády.

Sázka na jistotu

Zrakům investorů dlouhá léta unikalo také Ferrari Testarossa, které ačkoliv na plakátech zdobilo pokoje mnoha chlapců, jeho cena se pohybovala kolem půl druhého milionu. Za poslední roky však vyšplhala až k milionům čtyřem, podle odborníků se tak jedná o jednoznačně bezpečně uložené peníze. 

Obecně roste cena také všem vzduchem chlazených Porsche, kupci neprodělají ani na nákupu jakékoliv generace Jaguaru E-Type, který je často považován za nejhezčí vůz vůbec. Bezpečný by měl být pro investora také nákup starších verzí ikonického roadsteru Mercedes-Benz SL.

Ani nákup těchto automobilů však pro majitele neznamená, že se bude jednat o snadno vydělané peníze. „Je hodně důležité, aby se tyto vozy servisovaly pravidelně a kvalitně, i ty co se nedostanou do provozu. Jsou tak v stoprocentním stavu a kondici, potencionální kupec tak nesmí mít žádné obavy ani pochybnosti o voze,“ říká Franěk z Advantage Cars.

Důležitý je také původní stav a dokumentace případných oprav a renovací. Podle Pokorného má zároveň větší hodnotu vůz s mírnou patinou než perfektně zrenovovaný.

„Vozidlo rovněž ztrácí velmi často při různých reexportech, protože německé vozy kupované ze zámoří nemají šanci konkurovat trhu vozů přímo z Německa. To platí i obráceně,“ říká také Radek Pokorný.

Zároveň je však u takových vozů důležité, aby jen nestály v garáži, pravidelný nájezd však nesmí být vysoký, aby cena takových aut znovu neklesala dolů.