Mají slevové karty nějaký smysl?

...

... Zdroj: Shutterstock

nákupní košík
Ne vždycky se vyplatí nakupovat v akci.
...
4
Fotogalerie

Ani věštkyně a kartářky neměly tolik karet, kolik jich máme nyní my...

Tedy těch slevových, které dostáváme od různých obchodníků, abychom nakoupili výhodněji. Ale skrývají se za marketingem skutečně a vždycky jen výhody?

Tesco Clubcard

Řetězec Tesco si váže své zákazníky kartou Tesco Clubcard. Registrace je zdarma a pak už za každých 10 Kč nákupu získáte 1 bod. Když utratíte 300 Kč, začnete dostávat poukázky se slevovými kupony na určité zboží. Slevy jsou ale dostupné pouze v omezeném časovém období.

Obchody Tesco sice poštou nebo e-mailem lákají „své“ zákazníky k nákupu, ale program v daném období umožňuje slevy u přibližně desítky výrobků. Když už ale hypermarket zákazník navštíví kvůli nákupu zboží v letáčku, koupí si obvykle i další věci, které jsou také v akci“. Prostě neodolá. Takže výhodné členství snad je, ale neberte na nákup děti, rozmařilé přítelkyně a trénujte svou vůli. Jinak utratíte víc, než nečlen.

Baťa klub

Být členem Baťa klubu znamená nejprve se zdarma zaregistrovat. A jako v předchozím případě je vám připočítán za nákup v ceně jedné koruny jeden bod. Když získáte 2500 bodů, kupon na slevu 50 Kč je váš. Když máte na kontě 5000 bodů, máte nárok na bonus v hodnotě 100 Kč. Vy ale máte v botách skutečnou zálibu a dali jste už za ně 10 000 Kč, což značí 10 000 bodů. V tu chvíli se na vás směje sleva 200 Kč. Navíc jste držitelem statutu de luxe a máte 20% slevu na opravy bot, 10% slevu na kabelku při nákupu obuvi. Když nakupujete přes e-shop, doručí vám objednávku zdarma.

Pro milovníky bot, kabelek a vůbec zboží, které firma může poskytnout, je členství výhodné. Pokud máte doma jen několik párů střevíců, výhody si ani neuvědomíte.

Ikea Family

Ikea láká své klienty na Family kartu. Registraci je opět zdarma a opravňuje k využívání věrnostního programu. Ten nabízí možnost nakoupit za levnější cenu zhruba 250 výrobků, které se týkají všech druhů sortimentu. Slevy nejsou stabilní, podle informací z obchodního domu trvají někdy měsíc, ale řetězce mění také nabídku bonusů podle sezóny, nebo přeplněnosti skladů. Proto se také slevy na jednotlivé produkty mohou v krajích lišit. Ve stručnosti to znamená, že když si vyhlédnete komodu, která stojí v Ostravě nominální cenu, v Brně ji možná dostanete se slevou, která se možná vyplatí i přes významnější položku za dopravu.

Obecně je zboží v akci levnější zhruba o 30 %. Na kartu Ikea Family se v tomto obchodním domě můžete třeba také levněji najíst.

Kartu Ikea Family používají přibližně dvě třetiny zákazníků skandinávského obchodního řetězce a z posuzovaných í věrnostních karet se zdá být nejvýhodnější. A pro chronické nepořádníky má ještě tu výhodu, že díky ní mu obchod elektronicky schovává účtenky. U případné reklamace si je tedy v archivu počítače najdou, takže je klidně můžete vyhodit.

Billa

Do Billa Bonus clubu se dostanete po vyplnění registrační přihlášky, jinak za členství nic neplatíte. Jeden bod dostanete za 50 Kč, které dáte za koupené zboží, další bod se vám načte za každých 10 Kč hodnoty nákupu. Za body můžete koupit vybrané nepotravinářské zboží, další variantou jsou akce u partnerů řetězce, kde můžete body udat. Všechny body na kartě musíte využít do jednoho roku, jinak jsou bezcenné-

Billa nabízí slevy na zboží každý týden, ale v každé prodejně je v akci jiný sortiment. Jednoduše, co se v marketu neprodá, to se nabídne v klubu. Ten se zájemcům tedy vyplatí stejně, jako u srovnatelné konkurence.

Na vzorku několika karet je vidět, že jen některé nabízí opravdové výhody a slevy. Častěji jde spíše o jakýsi nástroj, jak se dostat k vašim osobním údajům a tedy možnostem, jak vám jako zákazníkovi doručit nejrůznější obchodní nabídky a tak vás nalákat přímo do obchodu, kde samozřejmě nakoupíte i to, co jste původně nepotřebovali.