Plánujete koupi ojetého auta? Dejte si pozor na kilometry ale i na samotného prodejce

..

.. Zdroj: Archiv

Že někteří prodejci ojetých automobilů stáčí tachometry není žádná novinka. Jen v minulém roce například Sdružení Sova na ochranu vlastníků ojetých automobilů podalo 80 podnětů České obchodní inspekci s podezřením na manipulaci s tachometry. Stočené kilometry navíc nejsou jedno

Podezření na nekalé praktiky byla oprávněná, navíc byly rozdány pokuty i za klamnou reklamu. Některé z těchto případů dokonce ČOI musela předat Policii ČR. Přesto ale bazaristé mají své triky, díky nimž potrestání uniknou.

Klamavá inzerce

Prodejci mnohdy vystavují inzeráty s milnými informacemi. Případy, u kterých má ČOI podezření na klamavou reklamu, předává příslušným živnostenským odborům krajských úřadů. „Je otázkou, zda prodejci uvádějí nepravdivá data záměrně, anebo skutečně

nedopatřením. Dostaly se k nám například informace o prodejci, který záměrně uváděl jiné stavy kilometrů, aby byly jeho inzeráty lépe vyhledávané. Přitom si neuvědomil, že to je klamavá praktika. Kreativita bazaristů je skutečně veliká,“ říká Zbyněk Veselý, předseda sdružení Sova.

Kdo vlastně prodává

Nepoctivý prodejci jednoduše sází na to, že nebudou odhaleni. Auta stihnou třeba rychle prodat, jiní využívají komisního prodeje, který neumožňuje přímo ČOI dál konat. ČOI má totiž ve své pravomoci kontrolovat pouze právnické osoby, tedy podnikatele. S touto skutečností jsou pochopitelně podvodníci seznámeni a ke svým podvodům využívají prostředníky.

„V tomto ohledu se situace možná pomalu lepší, u několika případů prodeje fyzickou osobou jsme zaznamenali, že ČOI předala náš podnět policii s odkazem na nemožnost konání z její strany. Zájemci o ojetá auta by si měli před koupí řádně prověřit, na koho je vozidlo skutečně napsané, a kdo je uveden na smlouvě jako prodávající. Stále více kupujících se na nás obrací se žádostí o pomoc, jak reklamovat auto, o kterém se domnívali, že jej koupili od bazaru, ale ve skutečnosti tomu tak nebylo. Až při problému s autem totiž zjistili, že ve smlouvě je uveden jiný prodávající, než se domnívali. V takovém případě je vyřešení reklamace velmi komplikované a mnohokrát až nemožné, protože tyto osoby na kontakt běžně vůbec nereagují,“ uzavírá Veselý.