Svátek zamilovaných letos plánuje oslavit třetina Čechů, nejčastěji ti, kteří jsou spolu jeden rok. Chuť slavit mají Češi i ve vztazích trvajících 15 nebo i 20 let (57 procent). Po dvaceti letech vztahu však přichází zlom – slavit se chystá jen čtvrtina z nás. Vyplývá to z průzkumu Equa bank.
Z průzkumu dále vyplývá, že každoročně rostou výdaje spojené s Valentýnem. Zatímco loni jsme měli v úmyslu utratit průměrně 1 500 korun, letos jde o více než 1 800 korun. Každý osmý, kdo letos plánuje slavit Valentýna, tak podle průzkumu Equa bank činí jen proto, že to partner očekává. Nejvíce respondentů by nejraději strávili valentýnský večer s parterem v soukromí (40 procent) nebo na večeři (32 procent). Shodují se na tom muži i ženy.
Jak slavíme? Každý rok je to jiné
U příležitosti Valentýna provedla zajímavou analýzu dle interních údajů z platebních karet i mBank. Romantickou večeři při svíčkách si například v roce 2016 dopřálo o 58 procent párů více než v jiný všední den. O tom, že restaurace přesto nemají na Valentýna nic jisté, však svědčí statistika z roku 2017. Tehdy se totiž za večeři o sv. Valentýnu ve dvou utratilo stejné množství peněz jako týden předtím, tedy 7. února. Podobně kolísá i zájem o výjimečný večer ve dvou strávený v kině nebo v divadle.
Češi jsou však, zdá se, nevyzpytatelní a nedá se ani spolehlivě odhadnout, kolik zaplatí kartou za parfémy a jinou drogerii. "Platby se totiž za poslední dva roky výrazně změnily. V roce 2016 vzrostly platby kartou na svátek zamilovaných až o 73 procent, oproti běžnému dnu, a v roce 2017 se zájem o drogerii snížil až o 5 procent," uvádí Martin Moc za mBank.
Vypadá to, že valentýnskou stálicí zůstávají pozornosti ve formě bonboniér, čokolád či lahví dobrého vína. Za jídlo a pití totiž Češi nechali v obchodech více peněz jak předloni, tak minulý rok.
Obrovský rozdíl pak dle údajů mBank můžeme vidět mezi roky 2016 a 2017, konkrétně ve službách, kam spadá například květinářství. V roce 2016 koupilo květiny o 26 procent více Čechů než běžně, loni jejich počet klesl až o 6 procent oproti běžným nákupům.