Budoucnost bankovnictví: část pracovníků nahradí roboti. Pobočky budou komunitními místy

Robotizace v bankovnictví

Robotizace v bankovnictví Zdroj: profimedia.cz

Sberbank otevřela novou pobočku v pražské ulici Na Příkopě
Sberbank otevřela novou pobočku v pražské ulici Na Příkopě
Pobočka Hello bank! v Praze na Andělu
Pobočka Hello bank! v Praze na Andělu
Pobočka Hello bank! v Praze na Andělu
24
Fotogalerie

Standa pracuje v bance. Standa pracuje za pět lidí bez nároku na mzdu. Standa je robot. Mají se jeho lidští kolegové bát, že přjdou o práci? Mnozí rozhodně ano, i když to pár let ještě potrvá, ale bankovnictví tak, jak vypadalo před 100 lety, pomalu ale jistě skončí. Vysvětlíme proč.

Nechceme vás strašit, protože zcela jistě nejde o nic nevšedního, automatizací procesů procházejí nejen banky ale i další podniky z výrobní sféry i sféry služeb. Lidský faktor bude s největší pravděpodobností vždy nezastupitelný, jenže stále více bude platit to, co jednou předpověděl jistý Elbert Hubbard: „Jeden stroj zastane práci padesáti obyčejných lidí, ale žádné množství strojů nezastane práci jednoho neobyčejného člověka.“

Jedná se konkrétně o Sberbank, ta se pochlubila, že „zaměstná“ druhého robota:

A jakou práci Standa a jeho mladší kolega zastanou? Především rutinní administrativu spojenou s čerpáním schválených úvěrů a další práce, které lze automatizovat. Nováček se má starat například o činnosti spojené s e-shopem nebo o administrativu na účtárně.

Nejde o nic převratného, jen si všimněte všech těch nabídek, které máte předschválené ve vašem internetovém bankovnictví. Banka zná pohyby na vašem účtu, co platíte, kde utrácíte, kolik vyděláváte, atd. a na základě těchto údajů vám nabízí úvěry... Jsou už schválené, stačí párkrát kliknout a peníze máte na účtě. Lidé nejsou potřební.

Zážitkové bankovnictví

Proměnu tradiční banky na banku 21. století ukazuje Air Bank nebo také Hello bank!, která nedávno otevřela pobočku na pražském Andělu. Ta přes den funguje jako klientské centrum, večer pořádá kulturní akce, workshopy nebo přednášky. Tvůrci tohoto konceptu mají jasno – typický zákazník dnes využívá bankovních služeb především na dálku prostřednictvím smart bankingu, většinu toho, co potřebuje obstará svépomocí.

Banky v Česku zatím neposkytují zážitek, za kterým by zákazníci chodili. Tohle už vstřebaly retailové firmy, které chtějí nakupování měnit právě na zážitek – viz scent marketing, obchody, které se mění v showroomy, kde si je možné vyzkoušet nejnovější technologie apod. a nákup provést třeba online.

Dá se předvídat, že bankovní pobočky budou mít různorodější funkci než dnes: menší filiálky, které nabídnou spojení s různými bankéři na dálku třeba s využitím brýlí pro virtuální realitu až po vlajkové pobočky, které toho nabídnou mnohem více než jen bankovní služby.

Pro příklad musíme vyrazit za velkou louži. Umpqua, jedna z bank v americkém San Franciscu, nabízí například místním firmám jednací místnosti a lounge prostor, pro zákazníky má interaktivní app wall, kde se zobrazují doporučení na užitečné mobilní aplikace, ale taky kavárnu s knihovnou.

Tvoří tedy přirozené místo, kde se lidi potkávají. Další zajímavou inovací je napojení na místní komunitu. Umpqua dokonce prodává vybrané produkty místních firem. Lze tak predikovat, že pobočky bank budou mnohem více odlišné napříč zeměmi a regiony.

Pro nás zatím ona pověstná hudba budoucnosti, ale vize zážitkového bankovnictví vypadá zajímavě, co říkáte?