Dopravní nehoda: Jak správně postupovat a před kým se mít na pozoru?

autonehoda, ilustrační foto

autonehoda, ilustrační foto Zdroj: Profimedia.cz

Dopravní nehoda se může přihodit komukoliv z nás. Jak ale správně postupovat, aby vše proběhlo hladce a bez komplikací a hlavně aby se vše vyřešilo s pojišťovnou? Podívejte se na náš návod.

V první chvíli myslete samozřejmě na to, zda jsou všichni účastníci nehody v pořádku. Pokud došlo ke zranění, je pochopitelně potřeba volat záchrannou službu. Myslete na to, že k nehodě se zraněním nebo s velkou škodou na majetku musíte přivolat policii.

„Také zajistit místo nehody, označit ho, aby nedošlo k následným kolizím dalších aut. Není-li si dotyčný jist dalším postupem, určitě se vyplatí kontaktovat asistenci k pojištění auta a postupovat v souladu s pokyny operátorů. Nutné je vyplnit s ostatními účastníky nehody tzv. Evropský záznam o nehodě, vyměnit si kontaktní data, údaje o pojišťovně, zajistit svědky a pořídit fotodokumentaci místa nehody (plánek, fotky),“ radí Eva Svobodová z Uniqa pojišťovny.

Pojišťovny v České republice mají jedno společné číslo pro asistenční služby: 1224. Kontakt přímo na vaši pojišťovnu najdete ve vaší zelené kartě.

Kdy k nehodě volat policii?

„Dobré je to v případě, že to uznáte za vhodné. Není žádný důvod k tomu policii z procesu nehody vynechat, jestliže máte pocit, že by u toho měla být. Zákonem je stanovený limit, kdy vzniklá škoda zřejmě překračuje částku 100 tisíc korun. K dopravní nehodě se obvykle volá policie i v případě, že jde o nehodu firemního vozidla. Vždy se k nehodě volá policie v momentě, kdy došlo ke škodám na zdraví,“ uvádí Jan Marek, tiskový mluvčí Generali.

Dále policii volejte, pokud některý z účastníků odmítá sepsat či podepsat záznam o dopravní nehodě. Máte podezření na požití alkoholu nebo drog, dále pak pokud se viník nehody neprokáže platnou zelenou kartou. Pokud byla při nehodě poškozena třetí osoba (poškozené zaparkované auto, plot, svodidla,…), také musíte policii zavolat.

Když volám asistenční službu

Je asistenční služba zdarma? Většinou by měla být součástí povinného ručení. Ale pochopitelně závisí na tom, jak máte pojištění nastavené. Například Česká podnikatelská pojišťovna má v rámci základního rozsahu asistenčních služeb zdarma přivolání pomoci, příjezd a odjezd asistenční služby, opravu vozu na místě nebo odtah, vyproštění vozidla. Některé pojišťovny rozlišují, zda jste měli dopravní nehodu nebo jen poruchu automobilu.

Jak hlásit nehodu pojišťovně?

Základem je správně vyplněný Evropský záznam o nehodě. Záznam o dopravní nehodě musí být řádně a čitelně vyplněn, podepsán, musí obsahovat mj. identifikaci místa a času dopravní nehody, jejich účastníků a vozidel, její příčiny, průběh a následky. Postup je také popsán na zadní straně záznamu o dopravní nehodě.

Poté už budete vše řešit s pojišťovnou. Většinou telefonicky nebo elektronicky. Elektronicky můžete doložit i veškerou dokumentaci. Samozřejmě můžete navštívit i pobočku pojišťovny. Škodu by měl hlásit viník u své pojišťovny a ta už si vše vyjedná s vaší pojišťovnou.

Pozor na lovce nehod

Jde o „firmy“, které se nachomýtnou v blízkosti nehody a zmateným lidem nabídnou svou pomoc. Potom vás pochopitelně nemile překvapí vyúčtování za tyto služby. Prvním varovným signálem, že jde o lovce nehod je fakt, že se na místě nehody objeví podezřele rychle. Mnohdy dříve, než záchranné složky. Pojišťovny radí hlavně se nenechat do ničeho tlačit a vůbec nic nepodepisovat. Prostě volat pouze svou pojišťovnu.

„Důležité je vědět, že samolepky s logy pojišťoven nejsou na vozech lovců nehod žádnou zárukou, že s danou pojišťovnou spolupracují. Jak jsem uvedla výše – asistenční služba motoristovi jasně řekne, jaký je další postup. Zprostředkovatel pomoci v podobě lovců nehod tak zcela postrádá smysl. Bohužel motoristé stále v tomto ohledu tápají, přestože řešení je skutečně jednoduché – kontaktovat asistenční službu či Linku pomoci řidičům. Rada nad zlato pak je – nepodepisovat na místě nic, čemu nerozumím. Nenechat se nadchnout myšlenkou, že lovci nehod s pojišťovnou vše vyřeší za mě a já se nemusím o nic zajímat,“ doplňuje Ivana Buriánková, tisková mluvčí České pojišťovny.