Elektřina drtí ostatní pohonné hmoty, jízda může být několikanásobně levnější

Dobíjení elektromobilu

Dobíjení elektromobilu Zdroj: Michal Tomeš, E15

V Bruselu bude Audi vyrábět další elektromobil. Po SUV to bude e-tron Sportback
V Bruselu bude Audi vyrábět další elektromobil. Po SUV to bude e-tron Sportback
V Bruselu bude Audi vyrábět další elektromobil. Po SUV to bude e-tron Sportback
Tesla
Pohon na elektřinu
6
Fotogalerie

Jízda elektromobilem může být i více než pětinásobně levnější v porovnání s klasickými pohonnými hmotami.

Do vývoje vozů na elektřinu se pouštějí už i tradiční automobilky a cena těchto aut klesá. Nejlevnější nové elektromobily se prodávají už za 600 tisíc korun. „Nejběžnější modely stojí kolem jednoho milionu. Potom je samozřejmě Tesla, jejíž ceny začínají na zhruba dvou milionech korun,“ říká šéfredaktor magazínu Hybrid.cz Jan Horčík.

Vyšší vstupní náklady kompenzují především levnější provoz a servis. Odpadají totiž běžné náklady spojené s údržbou aut se spalovacím motorem, jako je výměna oleje, olejového filtru nebo svíček. Trápit nebude majitele ani prorezlý výfuk – elektromobil ho totiž nemá.

Ve výhodě tak jsou domácnosti, kterým do zásuvek proudí několik hodin denně levnější proud v nízkém tarifu (dříve známý jako noční proud). V opačném případě mohou majitelé elektromobilů požádat o speciální distribuční sazbu D27d určenou právě pro dobíjení vozů. Levnější proud potom mohou odebírat osm hodin denně.

V Česku je také nyní kolem stovky nabíjecích stanic pro elektromobily, z toho asi ve třiceti lze nabít vůz rychle. Síť rychlonabíjecích stanic však teprve vzniká, a tak se ještě neustálila cena, kolik dobíjení stojí. „Obvyklá cena je kolem 10 korun za kilowatthodinu. Někdy se ale platí i za dobíjecí čas, u některých poskytovatelů je zase nutné zaplatit pevný měsíční paušál,“ uvádí Horčík.

Jak dlouho se bude elektromobil nabíjet, záleží na několika faktorech. „Je to mimo jiné typ elektromobilu, kapacita baterie, stav vybití baterie, ale také roční doba,“ konstatuje Miloslav Fialka ze společnosti E.ON Energie. Zatímco z domácí zásuvky se bude elektromobil dobíjet třeba i šest hodin, v rychlonabíječce s příkonem 50 kilowattů a vyšším lze zvládnout plné dobití v rozpětí od třiceti do šedesáti minut.

Autorka je spolupracovnicí redakce

Pohon na elektřinuPohon na elektřinu|E15