Jaká je přijatelná cena másla? Podle Čechů maximálně 40 korun

Máslo

Máslo Zdroj: profimedia

Cena másla stále roste, a to mění chování českých zákazníků. Spotřebu másla jsme omezili (6 lidí z 10), nebo nad tím uvažujeme, pokud se cena za 250 gramů másla zvedne nad 60 korun. Pro 81,1 dotázaných by byla přijatelná cena za čtvrtkilovou kostku másla do 40 korun a méně. Pokud cena másla stále poroste, každý druhý spotřebitel plánuje nakoupení másla do zásoby. Vyplývá to z průzkumu Moneta Money Bank.

Více než polovina zákazníků díky zdražování konzumuje máslo méně než dříve. 44 procent dotázaných nahrazuje máslo rostlinnými tuky, třeba margaríny. 52,4 procenta lidí však neplánuje dělat si zásoby másla. Třetina (30,1 procenta) zákazníků by k tomuto kroku přistoupila, a to v České republice. Zhruba každý šestý (17,5 procenta) respondent by se zásobil máslem v zahraničí.

„Cena másla roste v celé Evropě, a to meziměsíčně o sedm procent. Přitom cena mléka stagnovala, nebo mírně klesla. Naopak se prudce zvýšila poptávka po živočišném tuku. Spotřebitelé se začali orientovat na tradiční mléčné produkty a více poptávat máslo. Konečná cena másla je především ovlivněna vysokou marží, kterou si obchodníci určují,“ sdělil Mojmír Severin, externí poradce pro sektor zemědělství a ekoenergii Moneta Money Bank.

Máslo v 88,2 procenta nakupujeme v supermarketech nebo hypermarketech. V 5 procentech to jsou malé prodejny. Tři procenta Čechů zamíří pro máslo do prodejen s převažujícím sortimentem takzvaných farmářských výrobků. Podíl nakupujících přímo u farmáře či kdekoliv v zahraničí činí shodně 1,9 procenta.

„Obecně platí, že spotřeba základních potravin je méně citlivá na změnu cen než těch, které si většina populace nedopřává denně. U másla je situace trochu odlišná, neboť je částečně nahraditelné rostlinnými tuky, citlivost na cenu je tak vyšší než například u chleba. Na druhou stranu je ale nemyslitelné, že by populace přestala máslo kupovat ve velké míře,“ vysvětlil Petr Gapko, hlavní ekonom Moneta Money Bank.

Máslo pochopitelně patří mezi nejčastěji nakupované potraviny. 26,3 procenta respondentů jej koupí alespoň jednou týdně, 42,5 procenta dvakrát až třikrát za měsíc.