Krach cestovky: máte nárok na vrácení celé částky

Bulharsko.

Bulharsko. Zdroj: scom, CK Alexandria, Dubai Tourism

Pokud došlo k úpadku cestovní kanceláře, se kterou jste se chystali vyjet, máte nárok na vrácení celé částky, kterou jste zaplatili. Vůbec vás nemusí zajímat, jestli měla cestovka stanovený nízký limit pojištění. Určitá částka by vám měla být proplacena i v případě, že jste z důvodu krachu museli ukončit dovolenou předčasně.

Povinnost sjednat pojištění pro případ úpadku má každá cestovní kancelář. Tato povinnost vychází přímo ze zákona. „Pojištěním cestovní kanceláře proti krachu klientům vzniká nárok na plnění z pojištění v případech, kdy cestovní kancelář kvůli úpadku neposkytne dopravu ze zahraničí do ČR, nevrátí zaplacenou zálohu nebo cenu zájezdu, pokud se zájezd neuskutečnil, nebo nevrátí rozdíl mezi zaplacenou cenou a cenou částečně poskytnutého zájezdu,“ komentuje Petr Novák, právník společnosti Vaše nároky.cz.

Pokud jste se dostali do takové situace, můžete se podívat na web Asociace českých cestovních kanceláří a agentur, kde zjistíte, u které pojišťovny je cestovní kancelář pojištěna. A právě tato pojišťovna bude muset plnit za cestovní kancelář v plné výši. A to i v případě, že limit sjednaný mezi pojišťovnou a cestovkou je nižší. Tento vztah nemůže omezovat klienta, proto ta plná výše náhrady.

„Dle ustanovení § 8 odst. 2 zákona č. 159/1999 Sb. je pojišťovna povinna uspokojit nároky zákazníků pouze do výše sjednaného limitu pojistného plnění. Nicméně existuje judikatura, podle které má spotřebitel nárok na plnou částku, neboť smluvní vztah je pouze mezi pojišťovnou a cestovní kanceláří, takže se omezení nemůže vztahovat na nárok klienta a klient tak může po pojišťovně požadovat plnou výši nároku,“ vysvětluje Novák.

V případě, že vám nebude chtít pojišťovna peníze vyplatit, nezbude vám nic jiného, než se obrátit na právníky. „V těchto případech totiž pojišťovna plnit musí. S odkazem na judikaturu Nejvyššího soudu a Ústavního soudu by zde měla být velká šance na úspěch,“ dodává právník z Vaše nároky.cz.

Výše zmíněné případy jsou však jediné případy, na které se vztahuje povinné pojištění. „V případě jiných nároků klientů a úpadku cestovní kanceláře by jim nezbývalo nic jiného, než tyto své pohledávky přihlásit do insolvenčního řízení cestovní kanceláře a následně doufat, zda a do jaké míry budou uspokojeny. Faktické vymožení těchto nároků tak může být v případě krachu cestovní kanceláře podstatně ohroženo,“ objasňuje právník Novák.