Vysoký nedoplatek? Reklamujte vyúčtování, i dodavatelé se mýlí

Šéf Energie pod kontrolou zpronevěřil kolem 46 miliónů

Šéf Energie pod kontrolou zpronevěřil kolem 46 miliónů Zdroj: profimedia

Ceny elektřiny na burze jsou o 30 procent vyšší než loni.
2
Fotogalerie

Většinou jednou za rok vám dodavatel elektřiny nebo plynu pošle vyúčtování. Jak postupovat v případě, že je nedoplatek příliš velký a navíc ceny nesedí s aktuálními ceníky?

Vyznat se ve fakturách dodavatelů, kde se to hemží údaji a čísly, je mnohdy pro běžného smrtelníka nemožné. Pokud se vám ale na faktuře nezdá výsledná částka, neváhejte si vzít k ruce kalkulačku a počítat. I na straně dodavatelů pracují lidé, kteří se mohou zmýlit – například vám naúčtují vyšší spotřebu nebo kalkulují s jiným tarifem, který ve skutečnosti máte.

Špatné ceny? I to se stává

Jeden z našich čtenářů se na nás obrátil s tímto dotazem. U dominantního dodavatele mu při spotřebě 2 561 kubíků plynu, to je zhruba 27,2 megawatthodin, naúčtovali částku přes 54 tisíc korun. Když se ale podíval na on-line kalkulačku tohoto dodavatele, vyšla mu částka 37 tisíc korun s tím samým tarifem.

„Zavolal jsem na zákaznickou linku a operátorka počítala s nejhorším možným tarifem a dostala se na maximální částku 40 tisíc korun. Já jsem však musel zaplatit 54 tisíc korun,“ pokračuje čtenář. Také nám, když jsme v redakci zadali spotřebu do kalkulačky plynu a počítali jsme s nejdražším tarifem tohoto dodavatele, vyšla částka 39 353 korun.

Co je tedy špatně?

Nabízí se několik scénářů. Dodavatel se mohl při výpočtu fakturované částky splést. Jednoduše a obrazně řečeno, někdo naťukal do kalkulačky špatná čísla a faktura byla vystavena na vyšší částku, než měla být.

Doporučit lze jednoduchý postup. Na každé faktuře je historie spotřeby i celkových nákladů na zemní plyn za uplynulé období. Není nic snazšího než se podívat, kolik za minulé zúčtovací období zákazník zaplatil. Pokud spotřeba zůstala podobná, ale částka narostla, je více než vhodné vyúčtování reklamovat.

Druhý scénář je mnohem prozaičtější. Odběratel mohl už dříve s dodavatelem uzavřít produkt s fixovanou cenou zemního plynu, která je vyšší než současná cena. Proto fakturovaná částka vychází o tisíce korun dráž ve srovnání s výpočtem na základě aktuálních ceníků. Zemní plyn totiž v posledním období zlevňoval.

Reklamace vyúčtování je na místě

Klíč k rozhřešení celé situace má dodavatel, který by měl svému zákazníkovi vysvětlit, kolik a proč za zemní plyn platí.

Náš čtenář neváhal a zavolal na zákaznickou linku svého dodavatele. Operátorka, která mu sdělila, že i při „nejhorším“ (tedy nejdražším) tarifu by platil méně, než je uvedeno na faktuře, mu doporučila vyúčtování reklamovat. „To jsem udělal 18. září a tento den přišlo i potvrzení o přijetí reklamace. Ještě 27. října ale nebyla reklamace vyřešena, natož aby mi někdo vrátil chybně vyúčtované peníze. Zaplatil jsem o zhruba 15 až 18 tisíc korun víc, než kolik jsem měl podle platných ceníků,“ dodává čtenář.

Zákazník postupoval správně, pokud dodavateli vyúčtování reklamoval. I podání reklamace má svá pravidla. „Dodavatelé někdy vyzývají zákazníky, aby reklamovali vyúčtování telefonicky prostřednictvím zákaznických linek. Ty určitě můžete využít pro získání prvotní informace, ale samotnou reklamaci podejte vždy písemně, abyste později měli důkaz o jejím podání a obsahu,“ upozorňuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Co když dodavatel nekomunikuje?

Legislativa také stanovuje, do kdy by měl dodavatel na reklamaci zareagovat. Lhůta je 15 kalendářních dnů ode dne doručení reklamace. Pokud dodavatel reklamaci uzná, je povinen vyrovnat rozdíl v platbách do 30 kalendářních dnů ode dne doručení reklamace.

V případě našeho čtenáře dodavatel lhůtu evidentně nestihl. Co si počít v takovém případě? Můžete se obrátit na Energetický regulační úřad, který dohlíží na energetický trh v Česku, případně rovnou na soud. „Samotná reklamace ovšem nemá odkladný účinek, což znamená, že došlou fakturu musíte zaplatit,“ dodává Lukáš Zelený.