Firmy zoufale shánějí pracovníky. Některé nabízejí desetitisícové náborové příspěvky | E15.cz

Firmy zoufale shánějí pracovníky. Některé nabízejí desetitisícové náborové příspěvky

Kamila Ondráčková

Na náborový příspěvek lákají firmy nové zaměstnance. Používají jej především tam, kde je pracovníků největší nedostatek, tedy ve výrobě a v IT. Firmy se tak nejčastěji snaží nalákat na pozice dělník, operátor výroby, skladník a programátor.

„Nejčastěji se náborový příspěvek vyplácí po konci zkušení doby, v menším počtu případů po půl roce nebo po roce. Výjimečně bývá celý či zčásti vyplácen už při nástupu do pracovního poměru. Náborový příspěvek bývá primárně vázán na pokračování pracovního poměru po zkušební době, někdy také na docházku a spokojenost s prací zaměstnance. A týká se pouze nových zaměstnanců,“ vysvětluje Martin Ježek, obchodní ředitel Grafton Recruitment.

Nejnižší náborové příspěvky se pohybují v jednotkách tisíc korun, u odbornějších pozic dosahují desítek tisíc, někdy mohou dokonce překročit hranici sta tisíc.

Nejméně se náborové příspěvky rozdávají v Praze, ve Středočeském kraji a na Ostravsku, naopak nejvíce se uplatňují na Jižní Moravě, v Královéhradeckém kraji a na Olomoucku. Z hlediska oborů vedou výrobní a technické obory, především strojírenství, automobilový průmysl, dále pak informační technologie a zdravotnictví.

Boj o pracovní síly. Své zaměstnance si „dováží“ Amazon, Škoda Auto či Tesco

Některé firmy jsou opravdu štědré

Na dělnických pozicích se náborový příspěvek pohybuje běžně mezi pěti až deseti tisíci korun, u kvalifikovanějších profesí osciluje mezi 10 až 20 tisíci korun. U kvalifikovaných a nedostatkových povolání, typicky v IT, bývá jeho výše běžně 20 až 40 tisíc, přičemž výjimečně mohou tyto pobídky dosáhnout až na 100 tisíc korun.

„Rekord drží engineeringová společnost, která vloni v Brně obsazovala pozice zkušených softwarových vývojářů a nabízela statisícové částky nejen za doporučení, tedy pokud stávající zaměstnanci přivedou nového kolegu, ale zároveň i jako samotný náborový příspěvek, který dostali tito noví kolegové. Jednalo se pouze o několik pozic a nabídka netrvala dlouho,“ dodává Ježek.

Nepleťte si

Náborový příspěvek se liší od odměny za doporučení kandidáta. Na náborový příspěvek má nárok uchazeč po nástupu do firmy a splnění příslušných podmínek. Na odměnu za doporučení kandidáta má nárok stávající zaměstnanec, jenž jej přivedl.

Komentář Heleny Horské: Odvrácená strana českých hospodářských rekordů
Na růst úrokových sazeb doplatí realitní sektor či telekomunikace, říká analytik

Autor: Kamila Ondráčková
 

Mzdová kalkulačka