Hledáte práci? Polovina firem se chystá nabírat zaměstnance

Úřady práce mají méně práce.

Úřady práce mají méně práce. Zdroj: Foto Aha! – Petr Novotný

Přes polovinu firem v České republice bude v letošním roce navyšovat počet zaměstnanců. Konkrétně 59 procent. Celých 27 procent se nechystá propouštět. Momentálně máme jednu z nejnižších nezaměstnaností v Evropě. 

České firmy proto mají obavu z toho, že nebudou mít dostatek pracovníků s potřebnými znalostmi a schopnostmi. Dokonce je tato obava tak velká, že je vnímána jako největší hrozba pro podnikání. Tohoto se obává 95 procent ředitelů firem. Vyplynulo to z Českého průzkumu názorů generálních ředitelů 2017, který byl proveden poradenskou společností PwC ČR.

Současný stav je takový, že nové pracovníky už nenaláká ani nabídka vyššího platu, hlavně ne každá firma si tuto cestu může dovolit. Proto nezbývá českým firmám nic jiného, než vymýšlet nové způsoby lákání pracovníků a zároveň udržení těch současných. „Volných lidí na trhu práce je velmi málo. Firmy by se v první řadě měly snažit motivovat, rozvíjet a udržet si zaměstnance, které mají, a pracovat na rozvoji loajality. Nabrat a zaškolit nové lidi je násobně dražší, v některých oborech téměř nemožné,“ upozorňuje Andrea Linhartová Palánová, odborník na řízení lidských zdrojů PwC ČR.

Jak firmy lákají

Téměř 98 procent firem má v letošním roce za svou prioritu investice do dobrého jména firmy. Ať už přes marketing nebo společenskou odpovědnost. V loňském roce to bylo jen 75 procent. 97 procent společností bude získávat nové zaměstnance přes spolupráci se školami. Stálicí mezi investičními prioritami v oblasti lidských zdrojů jsou výdaje na udržení stávajících zaměstnanců. Firmy se také snaží nahrazovat lidskou sílu stroji. V loňském roce do robotiky investovalo 49 procent firem, letos to plánuje 91 procent.

Firmy sází i na rozmanitost týmů, které skládají z různých typů lidí. Ať už jde o věk, národnost nebo jejich názory. „Tradiční způsoby práce s lidmi nefungují. Stravenky či několik dní dovolené navíc už považují zaměstnanci za samozřejmost. Příznivá firemní kultura, atraktivní pracovní prostředí, možnost rozvoje a kvalitní zpětná vazba se stávají nutností. A zaměstnanci se teprve ptají, co dostávají nad tento rámec. Navíc je třeba uřídit střet několika generací, a nově i národností na pracovišti a přizpůsobit tomu i systém benefitů i komunikace,“ upozorňuje Andrea Linhartová Palánová.

Lidé chybí napříč obory

I přesto, že pracovníci chybí ve všech oborech, nejvíce vedou technické a IT obory. Mnoho firem, protože nemá dostatek financí na to, aby tyto pracovníky přeplácely, hledá řešení v externím najímání těchto odborníků. Outsourcing je tak nejčastějším způsobem řešení nedostatku pracovních sil (35 procent).

„Zvýšení mezd funguje zpravidla jen krátkodobě, a to jak vůči konkurenci, tak z hlediska motivace zaměstnanců a navíc je velmi nákladné. Firmy tak stále častěji rozšiřují nabídku nefinančních benefitů nebo se snaží pro své klíčové pracovníky vytvořit unikátní pracoviště. Například tím, že jim poskytnou specifické podmínky k práci formou designových kanceláří, možnosti práce z domova, specifické úvazky a podobně,“ uzavírá Andrea Linhartová Palánová.