Stále více z nás najde práci na doporučení

kariéra a vzdělání

kariéra a vzdělání Zdroj: profimedia.cz

prezentace, kariéra, manažer
2
Fotogalerie

Stále méně Čechů hledá práci přes pracovní portály. Uchyluje se k personálním agenturám, sociálním sítím a dáváme na doporučení přátel. Vyplynulo to z průzkumu kandidátských preferencí, který realizovala personální agentura Grafton Recruitment.

Situace na pracovním trhu se otočila a místo zaměstnanců jsou zoufalé firmy. Nové pracovníky hledají všemi možnými způsoby. Na efektivitě ztratila inzerce v médiích či na úřadech práce. Lidé totiž nové místo hledají v 95 procentech na internetu, přes personální agentury (68 procent), v 56 procent dávají na doporučení svých přátel. Poslední uvedený přitom meziročně zaznamenal vůbec nejvyšší nárůst.

„Referenční program v uplynulém roce zavedla většina velkých českých zaměstnavatelů. Za doporučení nového kolegy díky němu mohou stávající zaměstnanci inkasovat nemalé odměny. Kromě těchto odměn, které se u běžných profesí obvykle pohybují v rozmezí od 1 000 do 5 000 korun, ale výjimkou nejsou ani programy na doporučení za desítky tisíc, firmy hojně zavádějí i příspěvky náborové, tedy jednorázové odměny pro nově nastupující zaměstnance,“ uvádí Jitka Součková, marketingová manažerka Grafton Recruitment.

Personální agentury

Zájmu se nyní těší i personální agentury. Jejich využívání meziročně vzrostlo o 10 procent. Je to zejména díky přesunu většiny schopných kandidátů do skupiny pasivních uchazečů, které je nutné hledat jinak než prostým vystavením inzerce na pracovním portále. 

Uchazeči o práci stále více hledají na internetu, a to hlavně na pracovních portálech. Ale i na webových stránkách zaměstnavatelů, personálních agentur nebo přes sociální sítě. Sociální sítě ale využívají i samotní zaměstnavatelé, protože jejich potenciální zaměstnanci jsou zde na dosah ruky. Potvrzuje to i aplikace Facebook Audience Insights.

Z pohledu profesí jsou na této síti nejvíce zastoupení řídící pracovníci (30 procent), obchodníci (21 procent) a administrativní pracovníci (20 procent). Do top 7 patří i IT specialisti (15 procent) anebo pracovníci z oboru transport a logistika (13 procent). Profil na Facebooku má aktuálně již 4,8 milionu Čechů, přičemž denně na něm čas tráví 77 procent z nich.

Velmi oblíbená je i profesní síť LinkedIn. Využívá ji 1,3 milionu Čechů. „Na síti LinkedIn se hodně hledají i lidé z oboru finančních služeb, reklamy a marketingu anebo telekomunikací,“ doplňuje Jitka Součková.