Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Bistro paní Touškové dobře prosperovalo. Dnes se u ní střídá jedna kontrola za druhou...

Bistro paní Touškové dobře prosperovalo. Dnes se u ní střídá jedna kontrola za druhou... Zdroj: Alexandr Malachovský

V České republice je podle posledních dostupných dat 1,1 milionu ekonomicky aktivních firem a podnikatelů do padesáti zaměstnanců. Velká většina z nich – téměř 860 tisíc – jsou živnostníci bez zaměstnanců.

Kde jich je nejvíc a v jakých oborech nejčastěji podnikají? Kde jsou příležitosti a mezery na trhu? Odpoví interaktivní mapa, kterou dali dohromady datoví žurnalisté ze skupiny Sami z dat. Mapa vznikla ve spolupráci s projektem T-Mobile Rozjezdy.

Data pocházejí z Registru živnostenského podnikání, z Obchodního rejstříku a z Registru ekonomických subjektů a jsou aktuální ke druhému pololetí roku 2016.

Vybráno bylo 185 tisíc podniků do 50 zaměstnanců, které uvádějí jako hlavní obor podnikání jednu z 81 vybraných činností. Barvy v mapě ukazují relativní hustotu malých podniků v obcích přepočtenou na počet jejich obyvatel. Když najedete myší nad obec, zobrazí se absolutní počet podniků daného typu.

Mapa poskytuje základní informaci o koncentraci a rozložení malých podniků ve vybraných oborech: mezi malými podnikateli je nejvíc provozovatelů restaurací, kaváren či stánků s občerstvením (celkem 50 711).

Druhé místo patří kadeřnicím a kosmetičkám – těch máme v Česku neuvěřitelných 32 421. Třetí místo patří s číslem 27 421 prodejnám potravin. Za nimi následují wellness služby, truhláři, prodejny smíšeného zboží nebo pěstitelé obilí.