Astrofyzici opět ověří Einsteinovu teorii

Černá díra zobrazená na teleskopu NASA

Černá díra zobrazená na teleskopu NASA Zdroj: Profimedia

Vědci doufají, že poprvé v historii budou schopni přímo pozorovat posun světla do červeného spektra. Pomůže jim hvězda prolétající v těsné blízkosti černé díry.

V následujících měsících budou teleskopy a pozornost světových astronomů upřeny směrem do centra Mléčné dráhy. Přesněji řečeno do okolí supermasivní černé díry zvané Sagittarius A*, kolem které domovská galaxie Slunečního systému obíhá.

V galaktických poměrech do těsné blízkosti této černé díry – zhruba jen 17 světelných hodin, což je asi čtyřnásobek vzdálenosti Neptunu od Slunce, se totiž přiblíží S-hvězda zvaná S0-2, na jejíž průletové dráze by podle všech předpokladů měly být pozorovatelné jevy potvrzující Einsteinovu obecnou teorii relativity.

S0-2 prosviští na své eliptické dráze kolem Sagittaria A* s odhadovanou hmotností zhruba 4,3 milionu Sluncí jednou za 16 let. Při každém takovém průletu by podle obecné teorie relativity mělo docházet díky blízkosti extrémně silného gravitačního tahu černé díry k „natažení“ hvězdou vyzařovaného světla do červeného spektra. V neposlední řadě by měla být pozorovatelná také drobná změna trajektorie samotné hvězdy.

Podle předpokladů výzkumné skupiny Galactic Center Group při Kalifornské univerzity v Los Angeles by S0-2 při průletu měla zrychlit až na tři procenta rychlosti světla. Členové výzkumné skupiny budou v následujících měsících bedlivě pozorovat, zda k těmto jevům dojde. Pokud ano, jedna z Einsteinových teorií bude opět potvrzena prostřednictvím unikátního pozorování. Díky nové studii publikované po pozorování z Keckových dalekohledů na Havaji si jsou vědci takřka jisti, že při události dojde ke zmíněnému posunu světla hvězdy do červeného spektra. „Bude to první měření svého druhu,“ uvedl spoluautor studie Tuan Do.

Pozorováním S0-2 se vědci zabývají od roku 1992, kdy poprvé popsali její trajektorii, a kdy zároveň díky tomuto byla nepřímo potvrzena přítomnost černé díry Sgr A* v centru Mléčné dráhy. Až nyní však vědci mají dostatečně citlivé instrumenty k tomu, aby doposud teoretizované jevy pozorovali. „Čekali jsme na to celé roky, nemůžeme se dočkat,“ popsal atmosféru mezi vědci vedoucí autor studie Devin Chu. K očekávanému hvězdnému průletu by mělo dojít někdy na přelomu jara a léta 2018.

Obecná teorie relativity
Je to geometrická teorie gravitace, publikovaná Albertem Einsteinem v roce 1915, a také aktuální popis gravitace v moderní fyzice. Obecná teorie relativity zobecňuje speciální relativitu a Newtonův gravitační zákon, poskytuje jednotný popis gravitace jako geometrické vlastnosti prostoru a času neboli časoprostoru.