Čínská láska k dárkům svědčí luxusním značkám

luxus v Číně, ilustrační foto

luxus v Číně, ilustrační foto

Pro obchodníky s luxusním zbožím, jako je Gucci nebo Cartier, je období od Vánoc do čínského Nového roku nejrušnějším prodejním časem. V kultuře, kde dávání dárků je naprostou přirozeností, kde kabelka Luis Vuitton může být dána v naději na uzavření podnikatelské smlouvy a iPady se rozdávají jako ocenění na firemních akcích, jsou svátky dalším důvodem pro Číňany proč nakupovat, napsal list USA Today.

„Čínská láska k dávání dárků je jedním z klíčových hnacích sil pro luxusní značky,“ řekl Rupert Hoogewerf, šéf a hlavní výzkumník pro Hurun Report, šanghajského vydavatele časopisů pro movité Číňany. „Množství peněz utracených za dárky, speciálně při příležitosti čínského Nového roku, je v porovnání se Západem ohromující.“

Luxusní značky na Západě se rychle vzpamatovávají z globální recese. Ale jejich růst je stále jen zlomkem v porovnání s prodejem v Číně. Čína je nyní druhým největším trhem pro luxusní zboží na světě po Japonsku, a už do konce letošního roku může postoupit na první příčku. Tento trend pohání rostoucí osobní bohatství, ale také dávání dárků: Osobní a podnikatelské dary se podílejí 25 procenty na prodeji luxusního zboží v pevninské Číně, odhaduje konzultantská firma Bain & Co.

Na Vánoce Čang Jü-čching, ředitel mediální společnosti v Šanghaji, dal přítelkyni náušnice z diamantů De Beers a přátelům a blízkým obchodním partnerům hodinky Omega Seamaster, které ve filmech nosí James Bond. Na čínský Nový rok, který letos připadá na 23. ledna, plánuje nakoupit další luxusní kousky. „Existuje spousta důvodů, proč dávat (dárky),“ řekl Čang. „Rádi se s jinými obdarováváme.“

Ačkoli Vánoce pro většinu Číňanů nejsou náboženským svátkem, čím dál tím víc z nich je slaví výměnou dárků. Čínský Nový rok, kdy se tradičně dávají dětem peníze ve šťastných červených obálkách, je z hlediska dárků ještě významnějším obdobím, protože týden trvající svátky dávají Číňanům příležitost k nakupování, dodal Bruno Lannes z Bain & Co.

Tři čtvrtiny čínských zákazníků nakupujících luxusní zboží ho pořizuje pro někoho, kdo je pro ně významný. Polovina nakupuje pro rodinu a třetina pro obchodní partnery, jak vyplynulo z průzkumu PR firmy Ruder Finn. Nejoblíbenější značky pro dárky pak podle Hurun Report jsou Louis Vuitton, Cartier a Hermes.

Být lepší než ostatní

Touha a někdy až posedlost – po luxusním zboží a značkách – se dá vystopovat k významu, jaký pro Číňany má „tvář“, tedy to, jak na ně ostatní pohlížejí. V Číně funguje kultura „šaty dělají člověka“, uvedl Elan Shou, ředitel firmy Ruder Finn China, která zastupuje řadu značek včetně Cartier a Hermes. „Lidé mají tendenci soudit druhé podle vzhledu,“ dodal. Lidé pak hledají nejlepší značky ve všem od módy až po vzdělání, protože v sobě mají zakódovanou mentalitu „musím být lepší než jiní“.