Citybus: zlepšení dopravy, či atrakce?

V pondělí poprvé vyjel táborský „singledecker“. Jeho trasa je pro řidiče náročná na soustředění.

Bílé autobusy s čísly 60 a 61 už kličkují uličkami Starého města. Projíždějí třídu 9. května a zajíždějí do končin Maredova vrchu. Minibus o velikosti větší dodávky má ušetřit kroky těm, kteří bydlí na periferii Tábora, rodinám s dětmi i důchodcům. Pro jiné je ale spíše atrakcí.
Než pustil Aleš Melich citybus do provozu, projel s ním nemálo zkušebních jízd. „Lidé si autobusu hodně všímali. Jedné paní na Starém městě jsem četl ze rtů ironický povzdech: Už jede,“ přiznává Melich, provozní dispečer táborské městské hromadné dopravy. Jiní si nový prostředek překvapeně fotili.
Při zkouškách zjistil hned několik kritických míst, které budou řidiči překonávat. Největším problémem byly hromady sněhu při cestách. Zabrat dá i zpomalovací práh u hotelu Nautilus. „Tam zbývají tak dva až tři centimetry, aby podvozek nedřel o zem,“ říká dispečer.
Ve Střelnické ulici bus neprojede, pokud jsou popelnice vystrčené do vozovky. Stejně tak si obyvatelé musejí zvyknout neparkovat na nových zastávkách. Přestože je citybus jednodušší na ovládání, podle ředitele MHD Petra Pistulky to řidičům této linky práci neulehčí. „Trasa je náročnější na soustředění. Jezdí v místech, kde chodí hodně lidí. Po
9. květnu spousta chodců přebíhá silnici mimo přechody, na Starém městě není často vidět do uliček. Řidiči budou muset být stále ve střehu,“ míní Pistulka. Po náročných trasách proto bus pojede třeba jen rychlostí deset kilometrů za hodinu. „Mám pocit, že v historickém centru je autobus zbytečný a nevěřím, že sníží automobilovou dopravu. Kdo je pohodlný a jezdí sem autem, bude jezdit dál,“ myslí si Martina Jarešová, která bydlí u Kotnova. Citybus je pro ni jen další auto v centru navíc. Zároveň uznává, že je možná konzervativní a „singledecker“ se třeba přece jen osvědčí.
Užitečný jí ale přijde ve vzdálenějších místech, jako jsou Čelkovice či Maredův vrch. „Na Starém městě ho beru jako atrakci. S dětmi se ale určitě projedeme,“ dodává Jarešová. Na nových linkách s přidělenými čísly 60 a 61 pojede citybus v půlhodinových intervalech. Ve všední dny první spoj vyjede v půl sedmé ráno, poslední v půl jedenácté večer. O víkendech a o svátcích vyrazí o hodinu později a v půl desáté večer zamíří zpět do garáží.