Design vítězí i na hřbitovech - obyčejné urny už nebožtíkům nestačí

urna

urna Zdroj: ctk

Na hřbitovech v posledních letech přibývá uren, které na první pohled zaujmou netradičním designem. Kremace se v Česku dlouhodobě těší velké oblibě a stále více pozůstalých nyní neváhá investovat do moderních typů nádob, ve kterých uchovávají popel svých zesnulých rodinných příslušníků. Dobře na odbyt jdou prý nejen urny moderních tvarů, ale také jejich luxusní a ekologické varianty.

Na moderní typy uren se od roku 2009 specializuje internetový obchod www.weburny.cz. V nabídce má 300 modelů uren vyrobených například z kamene, dřeva, keramiky či křišťálu, které mají rozličný design a barvy. Nejlevnější kovová urna stojí 1500 korun a nejdražší schránka vyrobená z jednoho kusu polodrahokamu onyxu přijde zákazníka na 40.000 korun. Část uren pochází z Francie a Německa a například křišťálové urny jsou vyrobeny v Česku.

„Pro prodej uren jsme se rozhodli zejména proto, že stávající nabídka na trhu byla velmi omezená. Lidé měli tehdy na výběr pouze z několika nevzhledných modelů, takže jsme si řekli, že když se ve světě nabízí neskutečné množství krásných uren z různých materiálů, nabídneme možnost koupit si pěknou urnu i českým zákazníkům,“ řekl spolumajitel e-shopu Jan Šimon.

Od té doby prodej moderních typů uren podle něj stále roste. Největší poptávka je po tradičních kovových a keramických urnách a schránkách vyrobených z kamene. „Lze říci, že také o luxusní nebo řekněme designové urny, je zájem veliký,“ uvedl Šimon.

Podle Šimona se zvyšuje i prodej ekologických uren vyrobených z přírodních, biologicky odbouratelných materiálů. Urny se díky tomu po nějakém čase rozloží v půdě. Firma má v nabídce i plovoucí ekologické urny určené pro pohřeb do vody, které se po několika minutách plavby po hladině potopí a následně se ve vodě rozloží. „Ekologické urny se dnes v prodejích pohybují téměř na úrovni těch kamenných a zájem o ně neustále roste. V budoucnu se podle našeho názoru bude jejich prodej dál zvyšovat,“ uvedl.

Zatím okrajovým sortimentem zůstávají miniurny, díky kterým se pozůstalí mohou podělit o popel zesnulého. „Je to dáno i přístupem zákazníků a systémem pohřebnictví, jaký v Česku funguje. U většiny zákazníků je důležité, aby bylo možné do urny vložit úřední plastovou urnu, kterou vydávají krematoria a popel se nemusel přesýpat. Přes 90 procent naší nabídky uren je proto vyrobeno tak, aby do nich bylo možno tuto úřední urnu vložit,“ podotkl Šimon.

Na ekonomiku tuzemského pohřebnictví má už delší dobu nepříznivý vliv hospodářská krize, kvůli které Češi na pohřbech svých příbuzných začali šetřit. Pozůstalí objednávají levnější pohřby a služby. Podle Šimona to ale neplatí obecně. „Naši zákazníci jsou téměř vždy lidé, kteří chtějí pro své zesnulé něco pěknějšího než jen obyčejnou urnu z černého plastu. Nechtějí se smířit s tím, že by nedostali na výběr. Poté hledají na internetu a naleznou náš obchod,“ dodal Šimon, podle kterého už společnost provozující e-shop Weburny.cz zahájila spolupráci s pohřebními službami.

Němci zpopelňují své zesnulé v Čechách. Láká je cena i možnosti

Ze způsobu pohřbívání převažuje v Česku díky husté síti krematorií zpopelňování. Podíl kremací na celkovém počtu pohřbů se nyní pohybuje kolem 76 až 80 procent, což ČR řadí mezi světovou špičku. Nejvyšší podíl zpopelnění je v Praze, kde činí zhruba 97 procent.