EET dopadla na internetové obchody. Přinesla statisícové náklady a dlouhé měsíce příprav

Interiér prodejny Mall.cz v pražských Holešovicích.

Interiér prodejny Mall.cz v pražských Holešovicích. Zdroj: Jiří Liebreich

Alza.cz
Alza.cz
Alza.cz
Alza.cz
Alza.cz
13
Fotogalerie

Největší tuzemské e-shopy se na zavedení druhé vlny elektronické evidence tržeb (EET), která se dotýká i jich, připravovaly několik měsíců. Tvrdí, že vytvořily funkční systémy, které zákazníkům nepřinesou žádné komplikace. Bylo to však drahé. Vše jim navíc ztěžoval fakt, že do poslední chvíle nebylo jasné, jestli e-shopy pod EET spadat budou, nebo dostanou výjimku.

Jak se e-shopy připravovaly na nástup EET a jaké problémy při tom musely řešit? Blesk.cz se zeptal zástupců internetových obchodů Alza.cz, Mall.cz, Zoot.cz a Slevomat.cz.

Alza.cz

Největší český internetový obchod Alza.cz si vzhledem k šíři používaných platebních metod a všech jejich kombinací vyvíjel vlastní řešení EET. Jeho vývoj podle senior business analytika Alza.cz Martina Tetíka trval mnoho desítek hodin. Výši nákladů obchod odmítl sdělit s tím, že je to těžké kvantifikovat.

Alza.cz podle Tetíka vše stihla připravit včas. Systém i adekvátně otestovala. Pro zákazníky se zavedením EET nic nemění.

Mall.cz

Dvojka na trhu českých e-shopů Mall.cz začala s přípravami na EET už v říjnu loňského roku. Přípravy vyšly podle plánu a obchod systém pilotně spustil již 23. února, říká Jan Řezáč, mluvčí Mall.cz.

Řezáč zároveň dodává, že Mall.cz musí splnit téměř všechny EET povinnosti. „EET se dotýká také například poskytování různých platebních metod, prodeje dárkových certifikátů, osobního výdeje na výdejních místech, doručování přepravci nebo třeba partnerského prodeje,“ vysvětluje mluvčí.

Mall.cz stejně jako Alza.cz uklidňuje zákazníky, že změny nepocítí. Cenová politika obchodu se v souvislosti s EET měnit nebude.

Zoot.cz

Internetový obchod s módou Zoot.cz se na elektronickou evidenci tržeb připravoval čtyři měsíce. Během té doby vyhledával mimo obecné požadavky na zavedení EET i aktuální výklady vztahující se k e-commerce. Jako problém vidí dlouho nevyjasněnou legislativu.

„Bylo nutné pružně reagovat na aktuální vývoj výkladu, neboť ten byl i pro profesní organizaci APEK poněkud nevyjasněný. Nebylo ani do poslední chvíle zcela jisté, zda budou e-shopy pro svou komplikovanost spadat do evidence EET,“ řekl Blesk.cz Jan Duspiva ze Zoot.cz.

Obchod má pro případy výpadků systému připravené offline řešení. Pokud taková situace nastane, tak standardně doregistruje veškeré tržby.

I Zoot.cz slibuje, že změny zákazník pocítí minimální. Menší zdržení lze podle Duspivy očekávat jen v případě platbou hotovostí.

Dokončení článku najdete na webu Blesk.cz>>>