Fallout 4 aneb Extrémně lákavá postapokalyptická pustina

Fallout 4

Fallout 4

Hráči slaví. Vyšel čtvrtý díl věhlasné herní série Fallout. Navzdory drobným kosmetickým nedostatkům je to rozsáhlá postapokalyptická hra s pestrým dějem.

Válka se nikdy nemění. Tak zní hlavní motto herního titulu Fallout, jehož příběhy se odehrávají dvě stovky let po jaderném konfliktu.

Fallout se před týdnem dočkal čtvrtého pokračování a americké vývojářské studio Bethesda Game Studios nezklamalo. Hráčům nabídlo to, co umí nejlépe: dlouhými roky vývoje prověřené kvalitní nelineární hry na hrdiny v otevřeném světě s velmi bohatým příběhem a širokou nabídkou úkolů.

Děj čtvrtého Falloutu je zasazen do okolí hlavního města státu Massachusetts Bostonu, který programátoři detailně zmapovali.

Hráči se mohou soustředit právě na hlavní příběh nebo se mohou potulovat pustinou, bojovat s radiací znetvořenou faunou, nepřátelskými nájezdníky, mutanty či zchátralými bojovými roboty. Popřípadě se kochat krajinou, kterou po sobě zanechala jaderná apokalypsa.

Hra běží na enginu (termín označující jádro programu, k němuž se přidávají konkrétní motivy), který Bethesda roky cizeluje a na němž stál i slavný pátý díl série The Elder Scrolls: Skyrim. Kdo ve Skyrimu strávil nějaký čas, nebude ve Falloutu ničím překvapen.

Ovládání je intuitivní, přehledné a systém herního menu je totožný s dvěma předchozími tituly (Fallout 3 a Fallout: New Vegas).

Fallout 4 zaznamenal vynikající prodeje
Dva dny po premiéře F4 vývojáři z Bethesdy potvrdili to, co se podle počtu nedočkavých příspěvků na sociálních sítích a komunity fanoušků dalo očekávat – že prodeje hry jsou vynikající. V den vydání kopii hry vlastnilo přes dvanáct milionů hráčů na celém světě, kteří tak do kapes vývojářů poslali přes tři čtvrtě miliardy dolarů. V samotném digitálním obchodu Steam se odhaduje přes 1,2 milionu prodaných kopií.

Úspěch Fallout 4 lze měřit i v množství hodin, které hráči ve hře celkem strávili. Hra totiž běží na PC výhradně na platformě Steam, která zaznamenává detailní statistiky – jen v prvním dni hráči po celém světě odehráli takřka 4,5 milionu hodin, čímž překonali i první herní den slavné GTA 5. V každém okamžiku dne má podle statistik Steamu F4 spuštěno přes čtvrt milionu uživatelů (PC), přičemž pak vrchol dosahuje až 470 tisíc spuštění, což hru řadí mezi nejhranější hry na celé platformě – větší hranost už zaznamenávají jen Dota 2, která je zdarma, a legendární multiplayerová střílečka Counter Strice: Global Ofensive.

Oproti předchozím pokračováním je však hra výrazně stabilnější. Kvůli gigantickému množství tabulek, předmětů, lokalit a nepřátel byly minulé hry výrazně chybové. Čtyři roky vývoje zjednaly nápravu. Naopak negativně to ovlivnilo grafiku, kterou lze označit přinejlepším za aktuální průměr. To lze vzhledem k rozlehlosti herního světa odpustit a vylepšení jistě přinesou také budoucí doplňky hry pro full HD či 4K grafiku. Hrubě nepovedené však jsou například animace vedlejších postav, které by budoucí aktualizace hry měly řešit jako první.

Za co však Bethesdu rozhodně každý hráč pochválí, je dabing hlavní postavy jak v mužském, tak ženském provedení. Ve většině konverzačních linek, jichž má být ve hře přes 111 tisíc, vychází hlas a tón hlavního hrdiny uvěřitelně a zapadá do atmosféry příslušné situace.

Hráči dostali, oč v posledních letech prosili – tedy stabilní, rozsáhlou postapokalyptickou hru s pestrým dějem, nepřáteli, velmi poutavými zdevastovanými lokalitami a slušnou dávkou ironického humoru. Fallout ve verzi 4 rozhodně kandiduje na titul Hra roku. Zda uspěje, závisí na šíři a věrnosti fanouškovské základny. V kategorii nelineárních RPG mu totiž znatelně konkuruje graficky mnohem vyspělejší třetí díl polské fantasy Zaklínač.

Fallout 4

Developer: Bethesda Game Softworks
Platformy: PC, PS 4, Xbox One
Hodnocení: 85 % (po sedmdesáti hodinách v PC verzi)

Boom otevřených světů
Nelineárnost příběhu a volnost v pohybu postav ve hře je hráči v poslední době silně preferována, stejně jako když před deseti lety ‚táhly‘ MMORPG tituly jako World of Warcraft, lze nyní hovořit o boomu her v otevřeném světě, zpravidla zabírajícím až deset a více kilometrů čtverečných. Za zmínku stojí úspěšné tituly jako Zaklínač 3: Divoký hon, Grand Theft Auto 5, Far Cry 4 nebo Middle Earth: Shadow of Mordor.

První dva zmíněné lze chápat jako etalony pro novodobé hry tohoto typu, které posunuly hranice jak v grafickém zpracování, ale také rozsahu prostoru, který hráčům nabídly, komplexnosti světa, který na činy hráče patřičně reaguje (šeptanda funguje!), ale také množstvím činností a úkolů, které v nich hráč může řešit jak násilnou, tak i nenásilnou cestou.