Filmová recenze: Jak Jackie budovala odkaz JFK

Ikona. Intimní portrét Jackie Kennedyové (Natalie Portmanová) se soustředí na dny po atentátu na JFK.

Ikona. Intimní portrét Jackie Kennedyové (Natalie Portmanová) se soustředí na dny po atentátu na JFK. Zdroj: Foto Aerofilms

Chilský režisér Pablo Larraín ve svém prvním anglicky mluveném filmu Jackie sleduje, jak bývalá první dáma Spojených států Jacqueline Kennedyová pomohla proměnit svého zavražděného muže v legendu.

Pablo Larraín patří k nejpozoruhodnějším režisérům současnosti, čehož si všimli už i v Hollywoodu. Jeho životopisné filmy nikdy nejsou typické a očekávatelné, jak v našich kinech ukázal už ve vzpomínce na konec Pinochetovy éry No a letos ukáže v portrétu básníka Pabla Nerudy. Oba filmy o politice ovlivněné soukromím (a naopak) v sobě mají i dost ironie. V Larraínově prvním americkém snímku Jackie propojení veřejného s privátním zůstalo, v podobě o dost pochmurnější a střízlivější.

Píše se listopad 1963, prezident John Fitzgerald Kennedy je týden po smrti a jeho žena Jackie se chystá dát velký rozhovor novináři z časopisu Life. Rozhovor, v němž posvětí legendu o novodobém Kamelotu (jak se v Kennedyho éře neformálně označoval Bílý dům, pozn. red.) a auru Kennedyho jako jednoho z nejlepších prezidentů, na něhož může Amerika dodnes nostalgicky vzpomínat.

Režisérova inteligence a odstup dobře slouží scénáři Noaha Oppenheima oceněného na festivalu v Benátkách, který přeskakuje z rozhovoru s Jackie ke dni atentátu, následnému organizování pohřbu i několika předchozím návštěvám v Bílém domě.

Jackie sice může podle plakátu vypadat jako kostýmní drama ze soukromí ikonické první dámy, s vizuálem inspirovaným dobovým filmovým materiálem. Ve skutečnosti jde ale o divácky o něco náročnější a mírně zdlouhavou komorní úvahu o mýtech a veřejných představeních, moci a truchlení, která by se místo Jackie měla jmenovat Odkaz.

Ze tří oscarových nominací filmu je nejzaslou- ženější ta za hudbu Mici Leviové (Pod kůží), příhodně mrazivou, kakofonní a efektně zkombinovanou se soundtrackem z muzikálu Kamelot. Očekávané byly pak nominace za kostýmy a herecký výkon Natalie Portmanové, často snímané v detailu. Ta celý nelehký film udrží na svých bedrech, zároveň svou komplikovanou, náladovou, zmatenou a ne vždy sympatickou hrdinku zatěžuje dost zřetelnou nápodobou předlohy i faktem, že se jí příliš nepodobá. Peter Sarsgaard předstírající Bobbyho Kennedyho je na tom ale s důvěryhodností ještě hůř.

Nicméně Jackie představuje i přes své nedostatky výjimečný, odvážný kousek. Nachází za drahými kostýmky syrovost, za historickou událostí osobní trauma, za dokonalou ikonou nedokonalou ženu.

Jackie

(drama, USA/Chile/Francie 2016, 99 min)