Gilles Berouard: Král Slunce

Gilles Bérouard

Gilles Bérouard Zdroj: Tomas Zelezny

Co z šéfa dělá pravého lídra? Regionální CEO reklamního giganta Havas Worldwide se nechal ZENem rozkrájet na kousky. Je to totiž exemplární případ.

Neříkejte Gillesovi Berouardovi, že pracuje v reklamě. Pořád totiž věří, že se na své cestě za lepším světem snaží vychovávat masy. Ředitel pro východní Evropu společnosti Havas Worldwide, jedné z největších globálních reklamních skupin, prezident Rady poradců pro francouzský zahraniční obchod v České republice, člen Organizace mladých prezidentů, lektor na předních byznys školách managementu, nositel francouzského národního rytířského řádu za zásluhy a člen Kdo je kdo ve Francii… Gilles Berouard je v pražské byznys komunitě uznáván jako neoddiskutovatelný lídr. Ale co ve skutečnosti dělá z člověka opravdového lídra?

„Po dlouhá léta vědělo jen pár lidí v pražských obchodních kruzích, co se skrývá za zkratkou RSCG ve jménu firmy (EURO RSCG, z něhož se stal později Havas),“ říká jeden ze zasvěcenců v oblasti reklamy. „Nicméně každý věděl, kdo je Gilles Berouard a že je generálním ředitelem této agentury.“ Není divu, reklamní byznys hodně závisí na personifikaci. „Osobnost a styl generálního ředitele definují charakter a způsob provozu celé agentury,“ vysvětluje Richard Hunt, britský lovec mozků sídlící v Praze a jeden z nejlepších pozorovatelů české reklamní scény, který Gillese Berouarda staví na roveň „kmotrů“ Marka Šebesťáka (zakladatel Mark BBDO), Josefa Havelky (původně působil v Leo Burnett), Evžena Harta (dříve v Ogilvy, nyní v PPF) a Petra Havlíčka (Young & Rubicam) – pětice, která v oboru udávala krok.

Nicméně výrazný šéf nemívá daleko k megalománii. Laurent Goutard, bývalý generální ředitel Komerční banky, nyní ředitel retailového bankovnictví Société Générale v Paříži, bývalý klient Havasu a Gillesův dlouholetý sparing partner v tenise, neváhá vyzdvihnout Gillese jako „charismatického lídra“. Bývalý zaměstnanec Havasu to vidí trochu jinak: „Ano, Gilles je vizionář, zároveň je ale také posedlý nutností všechny neustále kontrolovat. V zájmu osobního a korporátního image rozhoduje o všem od barvy koberce až po kvalitu toaletního papíru.“

Richard Hunt s tímto popisem nesouhlasí. „Na rozdíl od ostatních,“ říká, „mu sláva nikdy nestoupla do hlavy; zvonění z Jamese Bonda na jeho mobilu je jen lehká parodie sebe sama.“ Richard Hunt si vzpomíná na jednu vtipnou historku, která se stala na Gillesově večírku, když oslavoval, že mu byl francouzským státem propůjčen rytířský řád. „V Británii se člověk, kterému byl udělen titul rytíře, oslovuje Sir. Zeptal jsem se ho, jak ho mám teď oslovovat,“ vzpomíná. „Otázka zní, jestli bys mě od teď vůbec měl oslovovat, zněla Gillesova odpověď. Ale na jeho i mojí tváři byl široký úsměv.“

Smysl pro humor je bezpochyby jednou z důležitých Gillesových vlastností. Ať už se objeví oblečený jako dinosaurus na rozlučkové party, aby si udělal legraci z těch, kteří tvrdí, že se stal veteránem v České republice, nebo se převleče za Obelixe na výroční party „Broken Silence“, věnované římské říši a gladiátorům, Gilles nikdy nevynechá příležitost projevit svůj humor, a demonstrovat tak svou schopnost myslet jinak.

Gilles Berouard rád zpochybňuje svůj obraz jako člověka, s nímž se těžko pracuje, protože se chová jako mikromanažer rozhodující o všem. „Jsem taková asistentka pro každého,“ říká. „Nestojím nad ostatními zaměstnanci, stojím v centru týmu. Můj manažerský styl je směsicí disciplíny a odhodlání,“ pokračuje. „Věřím, že člověk je vždycky s něčím nespokojený: proto pořád nutím svoje lidi, aby běželi až do poslední vteřiny.“ Jindřich Fremuth, ředitel divize rezidentních zákazníků společnosti Telefónica Česká republika a bývalý ředitel EURO RSCG 4D (původní jméno digitální pobočky Havasu), to potvrzuje: „Gilles se nikdy nevzdává. Vždycky říkával: Do chvíle, než konkurence dostane zaplaceno za první fakturu, naše prezentace není ztracená. Je neuvěřitelně odhodlaný dosáhnout svého cíle – ať už je to cokoliv.“

Gilles BérouardGilles Bérouard | Tomas Zelezny

„Nikdy jsem neviděla prezentaci, která by nebyla prostě fantastická,“ říká Kateřina Wheeler, ředitelka Havas PR, public relations divize agentury. „Gilles je perfekcionista do nejmenšího detailu.“ Tento specifický talent se může projevit například i v tom, jakým způsobem oznámí svým zaměstnancům dobrou zprávu. „Vzpomínám si, jak jsme se v roce 1997 jako T-Mobile prezentovali,“ vybavuje si Robert Chvátal, bývalý marketingový ředitel T-Mobile Česká republika, nynější CEO a člen představenstva sázkové kanceláře Sazka. „EURO RSCG tehdy vyhrálo výběrové řízení a Gilles trval na tom, abych jako ředitel marketingu T-Mobile přišel a tu dobrou zprávu sám oznámil jeho týmu shromážděnému na malé agenturní zahradě. Tomu říkám klást zákazníka na první místo,“ říká.

Vzpoura a květiny

Výsledkem Gillesovy honby za perfekcionismem je bezpočet ocenění, která jeho agentura v průběhu let obdržela, což je podle něj velmi důležité kritérium: „V posledních deseti letech jsme byli osmkrát vyhlášeni agenturou roku České republiky, nemluvě o tom, že jsme agenturou s nejvyšším počtem ocenění za kreativitu od EFFIE (jedna z nejuznávanějších soutěží o nejefektivnější reklamu),“ chlubí se. A jeden z jeho klientů to potvrzuje. „Gilles naslouchá svým klientům, umí se vžít do jejich pozice a představit si jejich vlastní strategii. Zvláště pokud je potřeba přijít s průlomovým konceptem a udělat radikální změny,“ říká André Léger, bývalý marketingový ředitel Komerční banky a generální ředitel stavební spořitelny Modrá pyramida, o první kampani, kterou Gilles dělal pro Komerční banku poté, co ji koupila francouzská banka Société Générale.

Všichni v České republice jsme ve skutečnosti v určitý moment změnili své chování a stali se z nás konzumenti právě kvůli němu: jinými slovy všichni v sobě máte trochu z Gillese Berouarda. T-Mobile, Komerční banka nebo Opavia, to je jen pár značek, které prošly jeho rukama jako pacient, jenž svěří operatérovi svoje tělo. A ve většině případů to nebyla jen kosmetická operace. „Gilles byl nápomocen při procesu přeměny naší značky,“ vybavuje si Norbert Barré, další bývalý marketingový ředitel Komerční banky, nyní regionální ředitel Société Générale na jihu Francie. „Měl odvahu bít se za svou vizi na 200 procent, držet se své strategie za jakoukoliv cenu a nikdy nerezignovat na své kreativní nápady.“ I když to znamenalo vzepřít se rozhodnutí svého nadřízeného. „Jednou mi to udělal,“ vzpomíná Helena De La Barre, bývalá šéfka FMCG v EURO RSCG, nyní ředitelka konkurenční reklamní agentury VCCP, „ale hned druhý den mi poslal květiny.“

V podstatě neexistuje jediná velká francouzská společnost vyrábějící spotřební zboží nebo věnující se maloobchodu, pro kterou by během posledních dvaceti let, co podniká v České republice a střední Evropě, nepracoval. A není to dané jen globálními kontrakty (například francouzský rival Publicis se nikdy ani nepřiblížil podílu, který má Havas na trhu francouzských firem v České republice). Z marockého Rabatu, kde nyní slouží jako velvyslanec Francie, odpovídá na otázku dřívější francouzský velvyslanec v Praze Charles Fries a přiznává, že Gilles opravdu přispěl k propagaci francouzského byznysu v Česku.

Clooney reklamy

Jacques Séguéla, největší postava francouzské reklamy a člen představenstva Havasu, o Berouardovi ZENu řekl: «Gilles je nový George Clooney v reklamě. Clooney, který chodí jako Harrison Ford, ale má postavu Aleca Baldwina. Je jako všichni svůdníci v jednom. Charismatický lídr stejně jako člověk, neuvěřitelný běžec, lovec snů, které mění v realitu. Česká republika není jeho druhým domovem, ale prvním; přetvořil ji v zemi nové reklamy a ona to rozpoznala a udělala z něj šťastného člověka.»

Jako by byl neoficiálním velvyslancem České republiky ve Francii a naopak stínovým velvyslancem Francie v České republice. Gilles je nejlepší, když si se svým typickým francouzským šarmem hraje se svými francouzskými kontakty. „Je unikátní kombinací francouzského fajnšmekra se špetkou globálního manažera,“ říká Martin Jahn, bývalý místopředseda české vlády pro ekonomiku, který je v současnosti vedoucím mezinárodních fleetových prodejů v německém Volkswagenu. „K výzvám vždycky přistupuje pragmaticky, ale s dostatkem šarmu.“

Tato francouzská „příchuť“ jde ruku v ruce s francouzským přízvukem a zdá se, že má moc zušlechťovat – trochu jako osobní ochranná známka. „Když přijde na schůzku,“ říká lovec mozků Richard Hunt, „smete vás s sebou svými novými nápady, které sice prezentuje perfektní angličtinou, ale se silným francouzským akcentem, jejž často tak vášnivě napodobují ti, co pro něj pracují.“

Gilles BérouardGilles Bérouard | Tomas Zelezny

Člověk musí také přiznat, že jeho francouzský akcent spolu s velmi specifickým time managementem z něj dělá nezapomenutelného člověka. „Je to ten typ chlapíka, který si klidně smluví čtyři schůzky na čtyřech různých místech a nechá na sebe lidi čekat,“ říká jeden ze zasvěcenců. „Nikdy si nemůžu být jistý, že přijde, dokud mi nezaklepe na rameno,“ dodává pařížský přítel, který jej zná již skoro třicet let. Gilles je prostě „společenské zvíře“ v pražské džungli. A mimoto je také znám jako jeden z nejlepších řečníků v Praze, kterého si stojí za to někdy poslechnout, máte-li příležitost. Snad se žádným CEO, který patřil k jeho klientům a odcházel z České republiky, se neopomněl rozloučit velkolepou akcí a vtipným proslovem.

Vybrat si hůl

Gilles Berouard je někdy lídrem, který udává krok, občas je autoritativní a jindy zase prosazuje harmonii a řeší konflikty. Rozhodně je však dobrým příkladem toho, že „vůdcovství může a mělo by být situační“, jak říká Robyn Benincasaová. Autorka knihy How Winning Works (Jak funguje vítězství), dvojnásobná světová šampionka v adventure racingu (dobrodužněexpediční outdoorový závod), dálková kajakářka dvakrát zapsaná v Guinnessově knize rekordů a povoláním hasička je propagátorkou „kinetického vůdcovství“. „Geniální lídři si svůj styl vedení vybírají tak, jako si golfový hráč vybírá svoji hůl: na základě přesně propočítané analýzy toho, co má před sebou, jaký cíl sleduje a jaký nástroj bude proto nejlepší,“ píše. Můžete tomu říkat oportunismus, Gillesovi to vadit nebude. „Možná že v procesech nejsem nejlepší,“ říká, „ale cítím, že moje role spočívá ve vizionářství a ve vášni, kterou se snažím sdělovat.“

Gilles je pionýrem v mnoha oblastech. Momentálně se připravuje na svoji účast na TED, globální konferenci, která přivádí dohromady fascinující myslitele této planety, a na každoroční unikátní umělecké akci The Burning Man, konající se v nevadské poušti. Gilles Berouard je bezpochyby zdrojem inspirace pro všechny, kdo se zajímají o styly vedení. Vášnivý sportovec (tenis, golf či windsurfing) a urputný soupeř ve všem, co dělá. Zdá se, že věří, že možné je všechno. A kdo ví? Pamatujete na těch několik slov, která si nechal Frank Sinatra vytesat na svůj náhrobní kámen? „To nejlepší teprve přijde!“