Jihočeské metropoli chybí kvalitní spojení s centrem Čech

České Budějovice jsou centrem jednoho z nejkrásnějších regionů České republiky, který je proslulý nejen jako centrum turistiky. Přitom samotné krajské město možná trochu paradoxně trápí horší dopravní dostupnost zejména z Prahy, ideální není ani dopravní situace přímo v Českých Budějovicích.

Ta se sice postupně lepší, dálniční spojení se zbytkem republiky je však stále hodně vzdálené. Jihočeský kraj je posledním regionem v republice, do kterého nevede žádná dálnice. Na jihu Čech totiž zatím stojí izolovaně pouze několik kilometrů budoucí dálnice D3 u Tábora a začal se stavět další úsek této dálnice směrem na Veselí nad Lužnicí, kde ale stavební práce narazily na prázdnou státní kasu. Minimálně dočasnou stopku dostala i modernizace čtvrtého mezinárodního železničního koridoru, který prochází Českými Budějovicemi a který by po svém dokončení měl nabídnout výrazně kratší dobu vlakového spojení Prahy a Českých Budějovic.

#####Dopravě ve městě pomůže nová komunikace

Pokud ještě chvilku zůstaneme u dopravy, tak před několika týdny se otevřela přímo ve městě nová komunikace propojující městské dopravní okruhy. Ta ulevila i frekventované výpadovce na Prahu a zbavila kolon Rudolfovskou ulici s přetíženým viaduktem, který patří k nejkritičtějším místům v krajském městě. Propojení okruhů odlehčí dopravě ve městě také při plánovaném budování zanádražní komunikace a IV. železničního koridoru. Nová komunikace spojí i budoucí dálnici D3 s vnitřním městským okruhem. Právě zmíněná zanádražní komunikace je jednou z těch, na které obyvatelé a návštěvníci Českých Budějovic netrpělivě čekají.

Tato silnice totiž bude částečně sloužit i jako východní obchvat města. Její dokončení bohužel naráží na omezené finanční možnosti jak města, tak kraje a státu. Další výstavba silniční infrastruktury souvisí s plánovanou výstavbou dálnice D3 a její časový harmonogram lze dnes spíše jen odhadovat. Zlepšení situace s dopravou přímo ve městě či jeho okolí si dali za cíl lídři všech hlavních politických uskupení, která se zúčastnila nedávných komunálních voleb.

#####Čeká se na nový obchvat

„Problém Českých Budějovic je v tom, že se ve městě sbíhají tranzitní tahy nákladních aut ze čtyř směrů, a to od Tábora, Jindřichova Hradce, Plzně a Dolního Dvořiště. To jsou silně frekventované silniční tepny, které z Budějovic dělají obtížně průjezdné město,“ míní dopravní expert František Špale. Město má připraveny podklady pro stavbu obchvatů, prosadit takové stavby je však obtížné. Úředníci připravují projektovou dokumentaci pro stavební povolení na propojení dopravně velmi vytížených ulic Strakonická a Milady Horákové. „Máme už zpracovanou studii severní spojky, která by propojila kruhovou křižovatku v ulici Okružní přes Nemanice s okružní křižovatkou u nákupního centra u Globusu,“ uvedl odstupující náměstek českobudějovického primátora František Jelen.

Zpracovaná je i studie na jižní spojku, která by propojila prostor Jižní zastávky přes Malši a Mlýnskou stoku s Novohradskou ulicí u depa. To jsou obchvaty, které by podle něj měly město zbavit aut. Město připravuje i další úseky, má například hotovy územní plány pro obchvat z Borku do Hodějovic pokračující na hranici s Rakouskem. Podklady pak předává projektantům vyšších institucí, například Ředitelství silnic a dálnic, které je v některých případech investorem staveb. Za poslední čtyři roky se jen do komunikací v krajském městě investovalo ke dvěma miliardám korun. České Budějovice řeší i problémy s parkováním. Podle Jelena ve městě chybí parkovací domy. Opakovaně se připravuje projekt parkovacího domu u zimního stadionu, další by mohl vzniknout v místě dnešních Haškových kasáren. Výstavby by se měl ujmout soukromý investor, město by se na ní mohlo podílet třeba poskytnutím pozemku.

#####Městské peníze pomohou s revitalizací sídliště Máj

České Budějovice připravily na příští rok schodkový rozpočet s příjmy 2,285 miliardy a výdaji 2,556 miliardy korun. Počítá se s vyššími příjmy než letos o zhruba 133 milionů korun, na investice by ale bylo třeba o zhruba 271 milionů více, než mají zdroje. Rozpočet bude schvalovat až nové zastupitelstvo, které vzejde z voleb. K největším plánovaným investicím patří rekonstrukce veřejných ploch s celkovými náklady přes 150 milionů nebo stavební úpravy ulic za 60 milionů korun. V zásobníku letošních investic byla třeba další etapa rekonstrukce panelového sídliště Máj za 75 milionů korun, rekonstrukce osmi ulic za celkem 172 milionů, ale také budování sportovního centra ve Stromovce a modernizace škol. Některé investice se do původně schváleného plánu nedostaly, v březnu však zastupitelstvo schválilo bankovní úvěr ve výši 800 milionů korun, který umožnil rozšířit portfolio realizovaných investičních akcí.

#####Pozemky pro podnikání nejsou

České Budějovice mají stále jen jednu průmyslovou zónu, která byla vybudovaná v předminulém volebním období. Od té doby se městu nepodařilo najít nové plochy vhodné k podnikání. České Budějovice jsou totiž ze všech stran sevřené a ve svém majetku nemají volné pozemky, které by mohly firmám nabídnout. Městská zóna má zhruba 14 hektarů a v šesti firmách v ní uplatnění našlo kolem 600 lidí. Podle mluvčí agentury CzechInvest Štěpánky Filipové patří českobudějovická průmyslová zóna k těm nejúspěšnějším na jihu Čech.

V územním plánu Českých Budějovic je navržena osmašedesátihektarová průmyslová zóna navazující na tu stávající. Není ale zpracován projekt na její konkrétní využití a vlastníky pozemků jsou převážně soukromé osoby. Zóna je v územním plánu zhruba pět let. Město má novou příležitost přilákat investory díky jihočeskému letišti, které se buduje. U letiště má pozemky Jihočeský kraj, na nich by mohla být příležitost pro podnikání, domnívá se náměstek. Město by podle něj při budování zóny v této lokalitě mohlo pomoci se sháněním investorů či při jejím propagování.

#####Trh s byty brzdí banky