Feministka, nebo sexuální fantazie? O Wonder Woman lidi diskutují už 70 let, říká režisérka Angela Robinsonová

Zdroj: MFFF

Režisérka Angela Robinsonová
5
Fotogalerie

Americká režisérka Angela Robinsonová si po dvanácti letech od svého posledního celovečerního snímku Můj auťák Brouk a po práci na seriálech jako True Blood natočila film svého srdce. Professor Marston & Wonder Women odhaluje provokativní osud autora komiksové superhrdinky Wonder Woman Williama Marstona, jeho manželky Elizabeth a jejich milenky Olive. Film o nekonvenční milostné trojici, který režisérka osobně uvedla na festivalech v Torontu či Londýně, se letos promítal na MFF Praha – Febiofest a nyní je u nás dostupný na DVD.

Příběh zrodu Wonder Woman, za nímž stojí málo známá ménage à trois, mnohé překvapí. Jak jste ho objevila vy?

Vždycky jsem byla fanynka Wonder Woman, jako dítě jsem ji měla i na svačinovém boxu. Když jsem dotočila svůj filmový celovečerní debut, jeden kamarád mi daroval knihu o její historii. V ní byla i kapitola o manželech Marstonových. Když jsem ji četla, nemohla jsem jejich příběhu uvěřit. Od té doby jsem toužila ho odvyprávět.

Děj filmu se hodně soustředí na intimní život Marstonových. Ví se o něm dost, nebo jste si musela hodně domýšlet?

Na některých faktech o jejich životě se všichni shodnou, jiná jsou otevřená interpretacím. Ten film je můj výklad jejich příběhu a dostupných informací.

Kromě odhalení, jak vznikala Wonder Woman, snímek nabízí i příběh o lidech, kteří se rozhodli žít po svém.

Ta krásná love story mezi třemi lidmi, kteří se do sebe zamilovali a rozhodli se spolu žít, mě zaujala nejvíc. Ovlivnila i charakter Wonder Woman. Marstonovy teorie a život se odrážely na stránkách komiksu. Laso pravdy je například spojené s tím, že vynalezl test na detektoru lži.

William Marston působil jako harvardský psycholog a napsal několik knih. Jedna z nich se jmenuje Emoce normálních lidí. Jak v ní definuje normalitu?

To je fascinující kniha. Marston v ní rozebírá řadu ze svých psychologických teorií a především pokládá otázku, kdo je vlastně normální. On sám si normální připadal, i proto jsem film natočila ve stylu běžných prestižních životopisů a romancí. Záměrně jsem chtěla konvenčně vyprávět o nekonvečních lidech.

Což i koresponduje s Marstonovou snahou použít komiksy ke vzdělávání publika. Vy totéž děláte s žánrovým filmem.

Ano, i já chci pomocí popkultury vysvětlit určité teorie o sexualitě, feminismu, lidském chování.

Také připomínáte, že ačkoliv je jako autor Wonder Woman zapsán jen Marston, nevznikla by bez dvou žen, jež miloval.

Nejen že celý ten příběh není moc známý, ty dvě ženy z něj byly skoro vymazány. Pokud jsem měla vyprávět o muži, který stvořil Wonder Woman, musela jsem vyprávět i o ženách, které ji inspirovaly. Silných ženách. Snažila jsem se prozkoumat jejich vztah k Marstonovi i sobě navzájem. Film vypráví také o nerovnoprávnosti. Marston má dovoleno víc svobody, víc šancí něco si v životě zkusit. Jeho žena Elizabeth musí dodržovat přísnější pravidla a má méně příležitostí se realizovat.

Promítli jste film někomu z nakladatelství DC, které komiksy Wonder Woman vydává?

Ukázali jsme ho manželům Snyderovým, kteří mají na starosti DC filmy pro studio Warner Bros., včetně toho o Wonder Woman. Moc se jim líbil, prý je i dost dojal. Snímek viděla také Glorie Steinemová, slavná feministka a novinářka, která v 70. letech hrála klíčovou roli v navrácení superschopností Wonder Woman, poté, co se z ní v komiksech stala jen další dáma v nesnázích. I ona film podpořila, dokonce nám poslala citát na plakát. Napsala: „Tento příběh tří mírumilovných rebelů, kteří stvořili Wonder Woman, mírumilovnou rebelku a hrdinku, která nás inspiruje už skoro osmdesát let, je příběhem lásky a naděje.“

Proč jste si oblíbila právě Wonder Woman?

Milovala jsem superhrdiny a ona byla mezi nimi jediná holka, takže mi zbyla. Chtěla jsem být také superhrdinkou, tudíž jsem se identifikovala s ní. Jak jsem pak dospívala, začala jsem vnímat její ženskou sílu. Jako dítě mě víc zajímaly její superschopnosti nebo neviditelné letadlo. Jako dospělou mě zajímá její feminismus.

Nepřijde vám ovšem, že jde stále i o postavu z mužské fantazie, krásku v sexy mini kostýmku?

Právě proto, že obsahuje tolik rozporů, o Wonder Woman lidi pořád diskutují, už od 40. let. V době natáčení ji v OSN prohlásili za ženu roku, uspořádali i ceremonii s herečkami Gal Gadotovou a Lyndou Carterovou. Pár žen proti tomu ale protestovalo a o měsíc později jí OSN tu poctu zase odebrala. Vždy šlo o polarizující postavu. Marston jí záměrně dal řadu silných a protichůdných charakteristik. I v mém filmu o nich postavy hodně debatují. Jestli je osvobozující pobíhat kolem v plavkách. Jestli Marston zkoumá psychologii, nebo jen podléhá vrtochům svého penisu. Elizabeth se diví, proč Olive nevadí, když ji William chce spoutat. Ve filmu se řeší dost idejí, které lidi ještě nezpracovali. I proto je ten příběh pořád relevantní, i když se odehrává v první polovině 20. století.

Jak se vám líbila filmová Wonder Woman od Patty Jenkinsové?

Moc. Svůj film jsem napsala i proto, že mě frustrovalo, že ačkoliv už se do kina několikrát vrátil Batman a Superman, film o Wonder Woman pořád nikdo nenatočil. Dokonce i Ant-man se do kin dostal dřív! To mě iritovalo. Jediným důvodem byl podle mě sexismus. Takže jsem byla nadšená, když filmová Wonder Woman konečně vznikla a stal se z ní takový hit, u diváků i kritiků.

Proč jsou podle vás komiksy tak populární?

Obsahují v sobě jakousi primární mytologii. O tom psal i Marston. Kombinace textu a obrázků zaměstnává náš mozek odlišně než třeba knihy. Psychologicky na nás působí jinak. Mám ráda různé komiksy, hlavně grafické romány, většinou mě zajímají silné hrdinky. Nyní připravuju adaptaci Strangers in Paradise od Terryho Moorea.