Recenze: Fascinující oživené obrazy Vincenta van Gogha

Vincent van Gogh

Vincent van Gogh Zdroj: Vincent van Gogh

Douglas Booth jako Armand Roulin ve filmu S láskou Vincent
2

Originální animovaný snímek S láskou Vincent stvořený pomocí olejomaleb převypravuje různé teorie o smrti slavného malíře. Především však sám uchvacuje jako unikátní umělecké dílo.

Některé fi lmy jsou událostí už jen proto, že vzniknou. Ne že by novinka S láskou Vincent neměla o čem vyprávět. Na už dost probíraný a několikrát zfilmovaný život Vincenta van Gogha, koncem 19. století neúspěšného depresivního umělce, nyní asi nejznámějšího a nejmilovanějšího malíře, se dívá svěže jinak. Převypravuje ho jako jakousi detektivku, v níž mladý floutek Armand ve snadno identifi kovatelném žlutém kabátě zpovídá Vincentovy známé a skládá si dohromady mozaiku jeho posledních dnů.

Ve fi lmu je sice mnohem víc Armanda v podání britské hvězdičky Douglase Bootha než samotného Vincenta v podání polského herce Roberta Gulaczyka, snímek ale nabízí několik zajímavých a méně známých teorií o malířově smrti a nechává na divácích, jak moc jim budou věřit. Jeho nálada je rozechvěle dojemná, užasle obdivná, ke konci i trochu patetická, když vše uzavírá trochu kýčovitá verze hitu Dona McLeana Vincent.

Vyprávění s pomocí černobílých flashbacků, během kterého Armand získává sympatie k muži, jehož považoval obecně za blázna, zažívá propady v tempu a ztrácí čas zbytečnými odbočkami.

Jeho vizuální zpracování ale udivuje neustále. S láskou Vincent jako první celovečerní animovaný film vznikl pomocí olejomaleb, které dva roky na desky vytvářelo podle předtočeného materiálu s řadou známých ostrovních herců přes sto dvacet umělců pod dohledem tvůrčího i partnerského dua animátorů, Polky Doroty Kobielové a Brita Hugha Welchmana. Díky nim před našima očima trochu trhaně, ovšem magicky ožívají van Goghovy osobité obrazy.

Tvůrci se inspirovali nejen van Goghovým divokým postimpresionistickým stylem, ale i některými jeho konkrétními díly. Postavy se podobají hercům jako Saoirse Ronanové nebo Jeremy Flynnovi i svým předobrazům tak, jak je zvěčnil sám malíř. Doktora Gacheta poprvé spatříme přesně jako na plátně z muzea d’Orsay v Paříži, ve filmu ožívá i Hvězdná noc nebo Noční kavárna.

S láskou Vincent je dílo unikátní už svým nápadem a pak i odhlodáním, houževnatostí a profesionalitou, s nimiž ho autoři dotáhli k realizaci. Jejich odvážný počin nyní oceňují různé poroty. Snímek má na kontě Evropskou filmovou cenu, cenu diváků z nejprestižnějšího festivalu animovaných fi lmů v Annecy, nominaci na Zlatý glóbus, cenu BAFTA a nově i na Oscara. Zaslouženě.

S láskou Vincent

(komedie, USA, 119 minut)
Režie a scénář: Dorota Kobielová, Hugh Welchman