Recenze filmu Obávaný: Hravá komedie o míjení a Godardovi

Obávaný

Obávaný Zdroj: Profimedia.cz

Obávaný
2

Režisér oscarového snímku The Artist natočil životopisnou knihu druhé manželky Jeana-Luca Godarda jako hravou komedii o muži plném pochyb. Obávaný zároveň nabízí zábavný portrét ikony francouzského filmu pro ty, kteří Godarda nezbožňují.

Oscarový režisér Michel Hazanavicius se po pokusu o drama (Hledání) vrátil k žánru, jejž má nejradši. Jako komedii tentokrát drze zpracoval kus života ikony francouzské nové vlny, Jeana-Luca Godarda. Novinka Obávaný připomíná, jak se slavný režisér přelomového filmu U konce s dechem pohyboval v politických a společenských bouřích roku 1968, na jehož revoluci byl pořád příliš radikální. A málokdo by řekl, že s Godardem může být taková zábava.

Obávaný na seriózního filmaře nahlíží očima jeho mladičké druhé manželky Anne Wiazemské (Stacy Martinová), začínající herečky a slušně vychovaného dítěte z konzervativní rodiny. Dívá se na něj také očima neuctivého filmového fanouška, kterému Godardova okázalá radikalita připadá docela směšná. Zbožňovatelé persony světové kinematografie mohou Hazanaviciusův film brát jako urážku. Režisér s náklonností k lehčím žánrům ovšem svého hrdinu nekarikuje.

Godard je v přesném podání Louise Garrela sice často nesnesitelný, jeho brilantní mozek má však schopnost sebereflexe a ve své kritice okolí nevynechává ani sám sebe. Původní název Redoubtable ve filmu zazní jako název ponorky. Hazanaviciusův portrét ale využívá všech jeho významových odstínů a označuje člověka, který vyvolává respekt, obavy, znepokojení. Ozývá se v něm i anglické slovo doubt, neboť pochyb je Godard plný neustále.

Podobně jako v oscarové poctě němé éře The Artist si i tady režisér formu vypůjčil od svého hrdiny. Konec šedesátých let a příběh jednoho manželství zobrazuje hravě jako chaos ve spirále. Pestrobarevný snímek, jenž občas promluví i přímo k divákovi, sice zahrnuje i poněkud samoúčelné hříčky, jako segment, v němž nazí protagonisté komentují nahé filmové scény. Naopak ukázka skrytých významů zdánlivě neškodné manželské konverzace o snídani má v sobě hořkost řady vztahových dramat.

Přes všechnu vtipnou grotesku, Jean-Lucovo míjení se studentským hnutím, komunisty, kolegy a nakonec i se ženou, jsou i dojemně tragická. Opakovaně rozšlapané Godardovy brýle neslouží jen jako průběžný vtip, stávají se i symbolem jeho krátkozrakosti a metaforou jeho postavení. Obávaný naznačuje, jak se z oslavovaného umělce u tepu doby stal enigmatický neurotický provokatér. A hlavně připomíná, že každá filmová ikona je také jenom člověk.

Obávaný

(komedie, Francie 2017, 107 minut)
Režie a scénář: Michel Hazanavicius