Recenze seriálu Pustina: Quality TV dorazila do Česka

Pustina

Pustina Zdroj: HBO

Pustina
Pustina
Pustina
Pustina
Pustina
18
Fotogalerie

Zuzana Stivínová a Jaroslav Dušek v hlavních rolích osmidílné minisérie řeší zmizení své dcery. Nejvýraznější seriál novodobé historie se objeví v neděli 30. října na HBO a na videotéce HBO GO.

Téma hranice nás při psaní Pustiny silně ovlivňovalo. Ať už jde o geografické hranice, o prolomení hranic, kde lze rubat uhlí, tak také o hranice, které člověk musí v extrémních situacích překonat v sobě samém. Tak přibližoval seriál Pustina jeho hlavní scenárista Štěpán Hulík, který s HBO Europe spolupracoval již na mnohokrát oceněné minisérii Hořící keř.

Již náznak témat zní ambiciózně, další ambice pak přidával velký rozpočet, natáčení v reálných lokacích na severu Čech a také cíl: pustit Pustinu téměř najednou v řadě zemí Evropy. HBO a všem zúčastněným se však podařilo ambice ukočírovat a výsledkem je konečně tuzemský seriál, jejž lze označit do moderní kategorie takzvané quality TV, jež se vžila pro moderní televizní díla.

Pustina je velmi moderní ve všech směrech. Příběh začíná pravděpodobným zmizením dcery starostky Pustiny, v níž se chystá referendum o prolomení těžebních limitů. Starostka referendu chce zabránit, sousedé na ni stupňují tlak. Když ale 14letá Míša zmizí, jde ji nakonec hledat každý. Souvisí její zmizení s referendem? Je do něj namočen Míšin psychicky nemocný otec? Nesouvisí s místní drogovou scénou? A nemohl jí ublížit některý z chovanců poblíž ležícího pasťáku? Možností je spousta a vyšetřující Leoš Noha má pořádně zamotanou hlavu. Zároveň atmosféra ve vesnici stále houstne a vztahy mezi dlouholetými sousedy se vyhrocují.

Seriál je extrémně moderní. Podobně jako slavný britský seriál Broadchurch i Pustina vnímá možný zločin jen jako záminku pro psychologické drama vybraných jedinců. Zároveň také zkoumá chování velmi přesných charakterů v extrémní situaci. Právě v tom je podoba televizního seriálu mnohem lepší než jakkoli dlouhý film. A co je zcela zásadní, konečně tuzemští tvůrci objevili takzvané cliffhangery, tedy utnutí epizody těsně před vyvrcholením zvlášť významné situace. Hulík a režiséři Alice Nellis a Ivan Zachariáš v Pustině s touto metodou pracují fascinujícím způsobem a Pustina tak je ideální i pro zhlédnutí v kuse. A to daleko více než třeba Cirkus Bukowsky, který se tomu alespoň blížil.

Kromě mimořádné práce se zápletkou v Pustině také najdeme velmi netradiční práci s postavami. Podobně jako v Bukowském také tady stojí uprostřed dění vyvrhel. I zde však jdou tvůrci dál. Status nechtěného, nenáviděného outsidera je totiž rozložen hned mezi několik postav. Nejprve jí je starostka ve skvělém podání Zuzany Stivínové. Následně se ale přesouvá na postavu jejího nemocného muže (fascinující Jaroslav Dušek). Vyvrheli ale jsou všichni v pasťáku, řada vedlejších postav, nejkonformnějšími postavami jsou ti největší záporáci.

Vše je navíc nasnímáno důmyslnou kamerou, jež v tuzemské (a to nejen televizní) tvorbě nemá mnoho konkurentů. Poetika severu se střídá s hnusem, šedí, bordelem (ve všech výrazech toho slova), klidné pasáže střídají dynamické. Zkrátka vše tak, jak má být.

Pustina přesahuje tuzemskou tvorbu tak výrazně, že jí lze odpustit několik drobných prohřešků (pro někoho příliš pozvolný a rozbíhavý start, pár stereotypních postav). A vyústění je tak dokonale deprimující a pro nejbližší budoucnost prorocké, že by se v jiných televizích nejspíš zalekli. Tudíž do hodnocení se promítá i odvaha.

Pustina

(krimi, Česká republika, 8 epizod)

Režie: Ivan Zachariáš, Alice Nellis

Hrají: Zuzana Stivínová, Jaroslav Dušek, Eliška Křenková, Leoš Noha, Jan Cina, Štěpán Benoni

Vysílá: HBO od 30. října

Hodnocení: 100 %