Recenze: Slámova Bába z ledu roztává pouze díky Kronerové

Bába z ledu

Bába z ledu Zdroj: tf

Novinka Bohdana Slámy skrývá sympatickou jemnou tragikomedii o novém začátku pod ledem příliš viditelných scenáristických svévolností. Zuzana Kronerová v hlavní roli ale drží film stále nad vodou.

Bohdan Sláma se po pěti letech vrátil do českých kin se snímkem Bába z ledu. Romantická komedie pro starší, zamrzlá chladem nepřesvědčivých postav, ale jen pomalu roztává do podoby jemného filmu o hledání sebe samého a novém začátku. Titulní hrdinka Hana i po smrti manžela pečuje o své věkem dospělé, rozmazlené, sebestředné syny, než její rutinu náhle naruší setkání s pražskými otužilci.

Obzvláště se svérázným Bróňou v přirozeném podání Pavla Nového, který žije v autobuse a chová tam slepice. Na začátku se film tváří jako umírněná, pozvolná komedie. Slámu ale přece jen více zajímá o něco méně ohrané lehké drama o jedné soukromé emancipaci. To by si zasloužilo čistější vody, nezanesené neobroušenými hranami především scenáristických rampouchů.

Jednání postav totiž někdy působí příliš zkratkovitě. Hana ze sebe nápadně rychle dokáže setřást navyklý stereotyp posluš- né ženy a novoty v šedesáti letech přijímá plynule. V několika zbytečných scénách zase vypadá Slámova novinka jako propagace jeho oblíbeného otužování, využitého jinak i jako metafora odvahy čelit nepříjemnostem. V jiných chvílích se z filmu stává nepovedený sitcom, a to pokud v nich vystupují vedlejší postavy rodinných příslušníků, s jejichž umělostí si moc neporadí ani snaživí Marek Daniel a Václav Neužil, natož nesnažící se Tatiana Vilhelmová.

Netíživý realismus tvůrce, jenž začínal u sociálních dramat o outsiderech, tak narušují příliš viditelné záměry dovést postavy tam, kam chce. Naštěstí výtečná, neokázalá Zuzana Kronerová ve stěžejní roli Hany drží pohromadě nejen svou rodinu, ale i snímek. Hlavně díky ní Slámův převážně jemný film neztrácí v protiproudech směr svého sdělení ani melancholickou empatii. O to více je škoda, že část potenciálu příběhu této sympatické báby zůstala u ledu.

Bába z ledu
(tragikomedie, ČR, 106 minut)
Režie: Bohdan Sláma