Muzeum zasvěcené klobásám

Moderní design. Interiér muzea svítí jasnými barvami

Moderní design. Interiér muzea svítí jasnými barvami Zdroj: e15

Doufejme, že dnešní batolata si v dospělém věku nebudou klást přímo filozofickou otázku, zda byl dřív McDonald’s, nebo KFC? Odpovědi asi najdou na webu, kde se dozvědí, že Patrick McDonald začal se svými hamburgery v roce 1937 a plukovník Harland Sanders se svými křidélky a dalšími částmi smažených kuřat až v roce 1952.

Obyvatelé Berlína to mají s historií svého oblíbeného fastfoodu už dva roky snadnější. Na Schützenstrasse, v blízkosti proslulého bývalého přechodu Check Point Charlie, je již dva roky otevřeno muzeum zasvěcené currywurstu.

Přiznávám, že na kolečka nakrájená klobása s různými omáčkami si snad ani tak vydařené muzeum nezaslouží. Moderní design s mnoha interaktivními prvky však zaujme i ty, kteří jinak ostentativně stánky s touto pochutinou na berlínských ulicích obcházejí. Návštěvníci se tak nejen dozvědí, že na nápad typickou německou bílou klobásu přelít kečupem ochuceným kari přišla v roce 1947 hospodyně Herta Heuwerová. Klobásu měla německé výroby, pochutiny dostala od britských vojáků. Obě strany asi byly s výsledkem spokojeny, protože obchod začal paní Heuwerové kvést a již za dva roky se její patentovaný chillup objevil v pouličních stáncích. To se návštěvník dozví nejen z panelů a z dobových instalací, ale informace na ně doslova stříkají ze sluchátek ve tvaru kečupové plastové lahve.

Záplava informací. Kečupová sluchátka toho vědí o klobásách opravdu hodněZáplava informací. Kečupová sluchátka toho vědí o klobásách opravdu hodně | e15

Ty nejjednodušší ingredience vystačily pár desetiletí, ale pak nastal obrovský boom, kdy se klobása začala ochucovat desítkami kombinací koření. K těm si můžete přičichnout v pachových pouzdrech a vyzkoušet svůj čich na jednoduchém testu. Hledal se i způsob, jak nejlépe se mohou rafinované chutě propojit s banální klobásou, a tak se začal tento uzenářský produkt krájet. Ve stáncích se pak podává na tácku nebo v kelímcích, ke kterým patří neodbytně plastová vidlička. K dostání jsou i v řetězcích jako polotovar pro přípravu v domácnostech.

Na stánky s currywursty lze narazit nejvíce právě v Berlíně, ale oblíbené jsou také v Hamburku a v Porúří. Za rok se prodá tohoto fastfoodu Made in Germany přes 800 tisíc.

Stánky jsou však pro oblíbenou lahůdku málo důstojné. Tak pronikla i do zážitkové restaurace v Hamburku se vše slibujícím názvem Curry Queen Restaurant. V této restauraci se podává klobása s více než desítkou omáček, z nichž některé mají výrazně orientální vůni a chuť, jak naznačují již názvy Curry Mumbai nebo Curry Jaipur.

Já jsem okusil pouze klasiku na Kurfürsterdammu. Kolečka pikantní klobásy klouzaly docela hladce do hrdla, zvláště pokud se zapily doušky Berliner Weisse s bylinkovou příchutí. Pro našince možná trochu zvláštní, ale vyzkoušet něco zvlášť typického pro danou zemi se prostě musí.

Autor je redaktor časopisu F. O. O. D.