Nigerijské Café Neo chce být africkým Starbucks

Nigerijské Café Neo chce být africkým Starbuckem

Nigerijské Café Neo chce být africkým Starbuckem Zdroj: Profimedia.cz

Afrika je jedním z největších producentů kávy, ale je jen málo Afričanů, kteří mají ve zvyku dát si cappuccino nebo latte. Mladý podnikatel z Nigérie proto založil řetězec Neo v naději, že s ním dobude africká města.

Stejně jako on objevili mnozí Nigerijci žijící v západních velkoměstech chuť espressa a jeho různých variant a zamilovali si ji. Když se pak vracejí do vlasti, kde se pije hlavně čaj nebo dovážená káva špatné kvality, nemají kde by uspokojili svou zálibu získanou za hranicemi.

Ngozi Dozie, který založil Neo se svým bratrem Chijoke, chce dobýt nigerijský trh dříve, než se o něj začne zajímat Starbucks. Americký gigant má v 65 zemích světa přes 20.000 kaváren, v subsaharské Africe však ani jednu.

Neo má nyní v Lagosu tři kavárny - letos tu chce otevřít další dvě - a jednu v Kigali. Do čtyř let hodlá zahájit provoz ve 20 až 30 kavárnách a pak dobýt zbytek kontinentu.

Nigerijské Café Neo chce být africkým StarbuckemNigerijské Café Neo chce být africkým Starbuckem | Profimedia.cz

Na jedné z hlavních tříd lagoské obchodní čtvrti Victoria Island si muži v obleku v kavárně Neo objednávají cappuccino, caffe latte nebo frappuccino, které pak popíjejí a přitom ťukají do klávesnice svých počítačů. Tato scéna z časného dopoledne neudivuje v New Yorku, Londýně nebo Paříži. Ale v ekonomické metropoli Nigérie, megapoli s asi 20 miliony obyvatel, kde až dosud bylo těžké najít slušné zařízení nabízející espresso, je to nový jev.

„Poptávka je značná,“ zdůrazňuje Ngozi Dozie. Zákazníky tvoří především Nigerijci, kteří v zahraničí studovali nebo pracovali a pak se vrátili domů. V posledních letech se jich vracejí desetitisíce. Utíkají před neblahou ekonomickou situací především v Evropě. Lákají je možnosti, které jim nyní nabízí jejich vlast, která se stala africkou ekonomickou velmocí.

Ngozi Dozie, zakladatel společnosti Café NeoNgozi Dozie, zakladatel společnosti Café Neo | Profimedia.cz

V Nigérii, nejlidnatější zemi kontinentu s téměř 170 miliony obyvatel, se rodí střední třída, jejíž počet se v letech 2000 až 2014 zšestinásobil a podle nedávné studie banky Standard ji dnes tvoří 4,1 milionu domácností.

Do dobývání nigerijského trhu se pustilo několik amerických řetězců, jako je KFC nebo Domino's Pizza, a to i přes astronomické náklady, které jsou nutné v zemi, kde je mizivá infrastruktura.

Čtyřicátník Ngozi Dozie patří k těm, kdo v cizině navštěvovali prestižní univerzity. Inspiroval se zejména indickým modelem, kde se místnímu řetězci Cafe Coffee Day působícímu v zemi už téměř 20 let, podařilo získat trh v době, kdy se tam pokoušel zakořenit Starbucks.

Nigerijské Café Neo chce být africkým StarbuckemNigerijské Café Neo chce být africkým Starbuckem | Profimedia.cz

Neo podává pouze stoprocentní rwandskou kávu arabica. „Chceme, aby Afričané pili kávu produkovanou na jejich kontinentu, místo toho, aby ji vyváželi a za to dováželi kávu podřadné kvality,“ říká Ngozi Dozie. Dosud velcí producenti africké kávy, Etiopie, Uganda a Rwanda, exportují většinu surové produkce do Spojených států a do Evropy.

„V roce 2007 jsem navštívil jednoho producenta kávy. Ten starý muž pěstoval kávu 20 let, ale vůbec nevěděl, jakou má chuť,“ říká.