Nová Octavia chce mezi deset nejprodávanějších aut světa

Nová Škoda Octavia

Nová Škoda Octavia Zdroj: ctk

Šéf Škody Auto Winfried Vahland představuje novou Octavii
Nová Škoda Octavia
Nová Škoda Octavia
Nová Škoda Octavia
Škoda Octavia a designér Jozef Kabaň
8
Fotogalerie
Automobilka Škoda Auto dnes v Mladé Boleslavi přestavila třetí generaci své nejprodávanější modelové řady Octavia. Novinka, která se začne vyrábět příští rok, si plnohodnotné premiéry dočká na březnovém ženevském autosalonu, kde se objeví i verze kombi.

Octavia je jako obvykle větší, bezpečnější, ekologičtější a prostornější než její předchůdkyně. Ta přišla na trh v roce 2004 a po čtyřech letech se dočkala modernizace. Vůbec první novodobá octavie se objevila v roce 1996, a jak dnes prohlásil šéf automobilky Winfried Vahland, „je to třída sama pro sebe“. Zdůraznil, že octavie byla vždy o něco prostornější než zbytek třídy. Toho se drží i poslední generace.

Škoda má s octavií velké plány, chce jí dostat do desítky nejprodávanějších modelů světa. Dosud se prodalo přes 4,5 milionu octavií tempem přesahujícím 400 tisíc aut ročně, pro novinku chce automobilka každoročně najít půl milionu zákazníků.

OBRAZEM: Nová Škoda OctaviaNová Škoda OctaviaNová Škoda Octavia | ctk

Třetí generace octavie je o devět centimetrů delší a o 4,5 centimetru širší než model předcházející. Má také téměř 11 centimetrů delší rozvor, což se projevilo ve větším prostoru pro cestující na zadních sedadlech. Zavazadlový prostor je s 590 litry největší v třídě. Vůz je až o 102 kilogramů lehčí než jeho předchůdce, díky využití koncernové modulární platformy MQB, na které je postavený například nový VW Golf, nebo využití vysokopevnostní oceli. V hierarchii značky se posune o něco blíže k většímu superbu.

Základní pohonnou jednotkou bude přeplňovaná dvanáctistovka TSI o výkonu 63 kW, v nabídce budou další tři zážehové a tři vznětové jednotky o výkonu až 132 kW. Později přibude i verze na stlačený zemní plyn CNG. V příštím roce se objeví také sportovní verze RS, má být nejrychlejší octavií všech dob, a také provedení 4×4.

Motory s výkonem do 110 kW budou mít jednodušší podvozek se zadní nápravou s torzní příčkou. To je sice konstrukčně jednodušší řešení, které ale zároveň šetří hmotnost. Víceprvkovou zadní nápravu, kterou měly všechny octavie minulé generace, dostanou jen výkonnější varianty.

Octavii, stejně jako menší novinku Rapid, navrhoval šéfdesignér Škody Jozef Kabaň. V souladu s novou designovou politikou octavii charakterizují přední protáhlé hranaté světlomety, nové logo umístěné a špičce kapoty a koncová světla ve tvaru písmene C. Novinkou v boční linii je stoupající dynamická linie oken v zadních dveřích. Poprvé se u octavie objeví panoramatická střecha, kterou má například větší superb. V interiéru se poprvé objeví rádia a navigace s vícedotykovým ovládáním, nechybí škrabka na led ve víčku nádrže, oboustranné koberce nebo držák na multimediální přístroje.

Octavia je stěžejní model značky, na který připadá kolem 45 procent roční produkce. Vyrábí se nejen v Česku, ale i v Číně, Rusku a Indii. První generace přišla na trh v roce 1996, druhá o osm let později.