Pozor, kolona na okruhu! Řidiči se o ní dozvědí dřív

Vyhnout se potížím na Pražském okruhu bude snazší. Díky chystanému propojení digitálních tabulí získají šoféři rychlejší zprávy.

Nervózní řidič vytahuje z krabičky už třetí cigaretu. Z Brna do Prahy se mu jelo hladce, ale na Pražském okruhu uvízl v koloně a už dvacet minut tady trčí. Kvůli bouračce u tunelu.

Od začátku února se o nehodě dozví dřív a zácpě se může vyhnout. A nejen on. Varování dostanou rychleji řidiči na plzeňské a brněnské dálnici a na Pražském okruhu.

Silničáři tam totiž 31. ledna propojí elektronické systémy. Šoféři se tak můžou z digitálních tabulí včas dozvědět o nehodách, kolonách nebo třeba o nebezpečném náledí.

„Dispečer jen zadá informaci do řídicího systému. Objeví se tak nejen v rámu s příkazovými značkami, ale nově rovnou i jako text na velkých tabulích,“ popisuje novinku Jan Švec, který na Ředitelství silnic a dálnic vede odbor informatiky.

Půjde to i naopak

Novinka nejvíc pomůže lidem, kteří na okruh míří z plzeňské či brněnské dálnice.

„Ale propojení by mělo fungovat i naopak. To znamená, že řidiči jedoucí po okruhu se dozvědí o problémech na dálnici,“ vysvětluje ředitel Jan Švec.

Ovšem zprávy o zácpách v centru města se k lidem na dálnici nebo na Pražském okruhu zatím nedostanou.

„K propojení s pražským systém jsme se zatím nedostali, řešili jsme jiné věci. Možné ale je,“ připouští dopravní expert Aleš Lebl, který se na vývoji řízení dopravy podílí.

Rychleji o patnáct minut

Dosud bylo upozorňování řidičů na možné potíže o poznání složitější. Dispečink v Rudné, odkud policisté dohlížejí na Pražský okruh, nejdřív nastavil varovné značky do digitálního rámu nad silnicí: Řidiči, zpomalte a připravte se na kolony.

Pak operátor zavolal záchranku, hasiče a až poté předal zprávu kolegům do ostravského dopravního centra, kteří mají na starosti správu dálničních tabulí v Česku. Teprve oni na ně naťukali text s upozorněním na nehodu.

Teď půjdou informace na tabule téměř okamžitě, automaticky. „Časová úspora bude výrazná. V některých případech až čtvrt hodiny,“ upozorňuje vedoucí pražského dopravního dispečinku Petr Říha.

Pomůže to podle něj i samotným policejním operátorům.

Technickou novinku chválí i dopravní experti. „Řidič, který se k metropoli blíží po dálnici, bude mít díky včasnějšímu upozornění na výběr, kudy se Pražskému okruhu vyhnout,“ míní Petr Moos z ČVUT. Podle něj se Praha může díky účinnému informačnímu systému na dálnicích přiblížit vyspělým západním zemím. „Příkladem je obchvat Mnichova, kde řízení dopravy zamezuje častějším kolonám,“ dodává Moos.