Přes klesající tržby přicházejí na tuzemský trh stále nové značky

Pokles tuzemské ekonomiky pokračoval i ve druhém čtvrtletí a Česká republika se již rok nachází v recesi. Je to způsobeno především slabou domácí poptávkou, která se odráží i ve výsledcích českého maloobchodního trhu. Klesající spotřeba domácností, způsobená snížením reálných mezd, se zcela pochopitelně odráží i v nižších tržbách obchodníků. Týká se to zejména „zbytných“ komodit, jako jsou móda, elektronika, nábytek, vybavení domácnosti apod. Jak ale očekává mezinárodní poradenská společnost DTZ, přestože tento trend bude pokračovat i v příštím roce, i nadále směřují do České republiky nové značky. Vybírající si však nejlepší a zavedená obchodní centra či nejatraktivnější lokality na nákupních třídách v Praze. „Pokračuje tak polarizace českého retailového trhu,“ konstatuje Lenka Vodrážková, vedoucí oddělení property managementu DTZ.

Přes negativní ekonomické výhledy je ve výstavbě mnoho retailových parků a nákupních center. V letošním roce mezinárodní poradenská společnost DTZ očekává dokončení nových obchodních center a retail parků s celkovou plochou 144 000 čtverečních metrů. „Je to o 156 % více než vloni, kdy nastal výrazný propad následkem zastavení výstavby v letech 2009 a 2010. V příštím roce plánují developeři dokončení více než 200 tisíc čtverečných metrů maloobchodních ploch. Kolik však bude reálně otevřeno, se teprve ukáže - dokončení projektů může být odsunuto, pokud se nepodaří získat dostatečný podíl pronájmů,“ konstatuje Lenka Šindelářová, vedoucí oddělení výzkumu DTZ.

Do konce roku 2012 přivítají první návštěvníky například OC Breda & Weinstein v Opavě (25 000 m²) developera Mint Investments, CPI Trutnov (20 000 m²) či kompletně rekonstruovaná Galerie Moritz (10 000 m²) v Olomouci. V roce 2013 se objem retailových ploch v České republice rozšíří o Galerii Šantovka v Olomouci (46 000 m²), druhou etapu Centra Černý Most na Praze 9 (41 000 m²), Fontánu Teplice (20 000 m²), Pivovar Děčín (17 000 m²), OC Lužiny (16 000 m²), Géčko Ostrava (14 000 m²) nebo Centrum Krakov v pražských Bohnicích (14 000 m²).

Doplňme, že nyní si zdejší zákazníci mohou vybírat z cca 3 milionů m² nákupních center a retail parků nad 5 000 m². Mezi nové značky, které do českých a moravských obchodů nedávno zamířily nebo jsou těsně přes expanzí do České republiky, patří například Toys R’ US, Palmers, ALDO, Crocs anebo belgická módní značka Kipling.

Podle odhadu Oxford Economics a Českého statistického úřadu by mělo pokračovat snižování spotřebních výdajů i maloobchodních tržeb až do konce roku 2012. Spotřební výdaje klesají již od roku 2008, přes určité oživení v roce 2010. Pokles spotřebních výdajů by mohl být v tomto roce dle predikcí Oxford Economics úrovni 2,3 % v meziročním srovnání. V roce 2013 by měly spotřební výdaje růst pouze marginálně o 0,5 % v meziročním porovnání.

Snižování tržeb bylo také mimo jiné důvodem k uzavření například 11 obchodů Gigasport v ČR a na Slovensku, které vlastnil koncern Kastner & Öhler. Vlastník svůj krok zdůvodnil nejen dosavadními špatnými výsledky, ale i zdrženlivými vyhlídkami; přitom například konkurenční Decathlon předpovědi hodlá čelit otevřením nových poboček v Praze, Plzni a v Brně. To samé platí pro Sportisimo, které chce ještě v tomto roce otevřít tři či čtyři maloformátové prodejny Molo Sport & Fashion. Expanze se soustředí na krajská a větší okresní města.

„Přes zájem značek o nejkvalitnější centra se jen pomalu zaplňují prostory po nájemcích, kteří se v posledních dvou třech letech rozhodli uzavřít nerentabilní pobočky nebo úplně odejít z trhu,“ dodává Lenka Šindelářová s poukazem kupříkladu na odchod značky Springfield.

Expandovat se však rozhodla síť s dětským oblečením Coccodrillo, která zvažuje i franšízing, retailer Český Grunt zaměřený na potraviny tuzemských farmářů či polský obchodník s módou LPP, který své stávající vlajkové lodi – Reserved a Cropp Town – rozšířil o novou módní značku Mohito, a to v OC Forum Nová Karolina v Ostravě a poté i na Václavském náměstí v centru Prahy.

Bez zajímavosti není to, že v posledních měsících si pro vstup na tuzemský trh vybralo hned několik nových značek OC Chodov. Platí to namátkou o rakouském prodejci spodního prádla a plavek Palmers, kanadské obuvní značce ALDO, amerických Crocs či belgické módní značce Kipling. Tito retaileři tak doplnili značky jako Karen Millen, Spleen, Ordning & Reda, Gant Kids, Le Chocolat et Vin nebo Guess Jeans, které se v OC Chodov usadily na sklonku loňského roku.

K nejočekávanějším pak patří vstup amerického prodejce hraček Toys R’ US na český trh, který právě hodnotí strategii pro střední a východní Evropu. První prodejna se otevře zřejmě v příštím roce.

Nejvyšší dosahované nájemné v Praze Na Příkopě zůstává se 170 EUR za metr čtvereční a měsíc stabilní, vybrané jednotky jsou pronajímány i za vyšší nájemné přesahující EUR180 m²/ měsíc. Nejvyšší nájemné v nákupních centrech v Praze se pohybuje pro jednotky o 50–100 m² v rozmezí 70–80 EUR / m², mezi 45–70 EUR v Ostravě, 40–60 EUR v Brně a v Plzni 25–40 EUR za měsíc, vše v závislosti na konkrétním centru, typu nájemce, velikosti a umístění jednotky v centru. V nákupních parcích pro jednotky okolo 1 000 m² se nájemné v top lokalitách pohybuje okolo 12–15 EUR za m² a měsíc v Praze a 6,50–12 EUR v regionech.