Shakespeare zastíněný krvavým stylem

Macbeth

Macbeth Zdroj: Film Europe

Do kin se dostává nejnovější shakespearovská adaptace. V titulní roli Macbetha se objeví Michael Fassbender.

Známá poznámka čarodějnic o cukání v palci a příchodu něčeho zlého z nového Macbetha vypadla. Další adaptace Shakespearovy tragédie o skotském šlechtici pohlceném královskými ambicemi ovšem slovně upozorňovat na zkaženou duši protagonistů ani nemusí. Režisér Justin Kurzel vše zřetelně dává najevo ve vizuální stylizaci, které po vzoru citace „hnus je krása, krása hnus“ míchá zablácený naturalismus z fotogenických exteriérů skotského ostrova Skye s temnou poetikou drsných akcí typu Gladiátor.

Australan Kurzel, který zaujal už svým debutem, brutální krimi Snowtown, se soustředí hlavně na obraz. Jeho pomocí výrazně komentuje středověké války i vnitřní boj ctižádosti a svědomí v hlavách lorda i lady Macbetových. Shakespearova slova tu pak ovšem znějí jaksi navíc. Nejenže jsou rázně prokrácena, což ztěžuje orientaci v ději nezasvěceným.

Odhodlaný a typově přesný Michael Fassbender v titulní roli se množstvím vražd většinou prošeptá. Hercům není vždy úplně dobře rozumět, a kupodivu to platí i pro české titulky vytržené z překladu Martina Hilského. Na to, že skotská hra je nejkratší a zároveň druhou nejkrvavější ze Shakespearových tragédií, její nová verze plná monotónní mlhy, chladu, špíny a beznaděje málo vzrušuje, napíná a táhne se jako lektvar z ropuchy.

Od toho, aby na film pasovala jiná slavná Macbethova slova o příběhu vyprávěném idiotem, plném hluku a vřavy ale beze smyslu, má Kurzelova novinka nicméně také daleko. Řada scén přichází s promyšlenými interpretacemi klíčových rozhodnutí, především ty s lady Macbeth v koncentrovaném podání Marion Cotillardové. Proč Macbeth podlehl jejímu naléhání, aby zabil krále? Proč se také ona nakonec zblázní? To vše je tu jasně vysvětleno. Macbeth trpí i posttraumatickým stresem a ztrátou dítěte. Závěr odkazuje ke krvavému cyklu, který se týká často přehlíženého proroctví o královském postavení potomků Banqua.

Nejen po vzpomínce na předchozí Macbethy od Wellese, Kurosawy, Polanského či Branagha ale Kurzelova zajímavá verze plně neuspokojuje. Vlastními okázalými režijními ambicemi zdusila Shakespearovu tragédii moci, tyranství a šílenství do chmurné podívané, v níž nakonec styl porazil obsah.

Macbeth
(drama, Velká Británie/Francie/USA, 113 minut)
Režie: Michael Fassbender, Marion Cotillardová, Sean Harris, Paddy Considine
Hodnocení: 70 %