Vědci zjistili, že nespavost může mít genetický původ

nemoc

nemoc Zdroj: istockphoto.com

...
2
Fotogalerie

Lékaři objevili nová pojítka mezi nespavostí a genetickým kódem. Potíže se spánkem tak podle nich nejsou „jen v hlavě“.

Přímo nespavostí nebo nějakými potížemi s kvalitou spánku trpí deset až 22 procent dospělé světové populace. Nejčastěji bývají spánkové potíže způsobeny stresem nebo nezdravými životními návyky, u řady jedinců se však lékařům nedařilo najít důvod, proč nespavostí trpí.

Výzkumníci z amsterdamské Vrije Universiteit nyní tvrdí, že patrně našli významné pojítko mezi dlouhodobými potížemi se spánkem a sedmi specifickými mutacemi v genetickém kódu člověka.

„Nespavost je až příliš často spojována s ‚problémy v hlavě‘, nyní máme důkaz, že to tak není,“ podotkla jedna z výzkumnic Eus Van Somerenová, podle níž tento výzkum poskytl novou perspektivu pro vývoj léčiv či léčebných procesů spánkových poruch.

Lékaři ve studii, kterou publikoval časopis Nature Genetics, identifikovali celkem sedm významných mutací na genových párech, které měly nejčetnější výskyt mezi širokou populací. Celkem byla zkoumána DNA více než 113 tisícovek dobrovolníků v rámci takzvané GWAS studie, v níž vědci data shromáždili v celistvém balíku, v jehož rámci pak hledali podobné vzorce.

Například jeden z genů nově spojený s nespavostí, MEIS1, byl již dříve spojen se dvěma jinými spánkovými poruchami – pravidelným cukáním rukou a syndromem neklidných nohou. Lékaři nalezli řadu rozdílů v genetických variacích spojených s nespavostí u mužů a žen, což podle nich může znamenat, že nespavost mohou způsobit určité biologické mechanismy spojené s pohlavím.

Podle vědců je příliš brzy tvrdit, že případnou „nápravou“ na genetické úrovni by šlo nespavost vyléčit, nicméně doufají, že jejich studie pomůže v objasnění důvodů probdělých nocí a případnému vývoji personalizovaných léčiv.

Více zpráv z vědy čtěte ZDE >>>