Pošta slibované elektromobily nepořídí. Pošťákům ale koupí elektrokola

Česká pošta elektromobily nekoupí.

Česká pošta elektromobily nekoupí. Zdroj: Profimedia

Naopak zúží stávající vozový park.
Koupí ale elektrokola.
Ta využívá už například logistický gigant DHL.
DHL v Amsterdamu prosazuje přepravu, která neškodí životnímu prostředí
DHL v Amsterdamu prosazuje přepravu, která neškodí životnímu prostředí
6
Fotogalerie

Projekt takzvaného „ozelenění“ České pošty symbolicky odstartoval přede dvěma lety koncem dubna 2019 ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD). Součástí změn měl být i nákup elektromobilů. Z tehdejšího plánu ale pošta ustoupila. Auta na elektřinu prozatím nepořídí, stávající vozový park čítající 5719 vozidel, některých na stlačený plyn, naopak zmenší. „Zelených“ plánů se ale státní podnik nevzdává zcela – pošťákům pořídí elektrokola.

„Česká pošta má být příkladem pro ostatní firmy i pro státní instituce tak, jako je to ve Francii nebo v Německu. Pošta je společnost s celostátní působností, má velkou flotilu automobilů a množství objektů, takže je to ideální podnik, kde můžeme realizovat projekty na úsporu energií nebo instalovat vlastní či veřejné nabíjení elektromobilů,“ obhajoval předloni Hamáček důraz na ekologii.

Rok 2019 ale pošta zakončila rekordní ztrátou 376 milionů korun, další tři čtvrtě miliardy ji stálo jen zajištění služeb během pandemie. Místo „zezelenání“ tak podnik nyní akcentuje hlavně úspory. „V současné době pošta připravuje projekty, které povedou ke snížení počtu vozidel a tím ke snížení celkových nákladů,“ uvádí mluvčí podniku Ivo Vysoudil s tím, že snížení počtu automobilů má vedle finančních úspor i ekologický aspekt.

Pošta sice dlouhodobě testuje čtveřici elektromobilů, s jejich nákupem ale nepočítá. „Pořízení elektrovozidel ve větším množství není v tuto chvíli aktuální, tendr nepřipravujeme. Avšak připravuje se projekt na pořízení elektrokol a zároveň probíhá jejich intenzivní testování,“ dodává Vysoudil.

Kolik chce pošta do elektrokol investovat, podnik nesdělil, stejně tak míru plánovaného zmenšení stávajícího vozového parku. V roce 2018 přitom státní podnik tendr na nákup 35 až 60 elektromobilů vyhlásil. Do soutěže se ale přihlásil jediný zájemce, proto pošta výběrové řízení zrušila a další nechystá.

Změna kurzu souvisí i s obměnou na postu ředitele logistických služeb pošty. Místo obsadil loni v říjnu Martin Kment. „Současným cílem je menší, ale o to efektivnější a ziskovější logistika pošty,“ řekl Kment po jmenování do funkce. Manažer, který dříve působil například v logistice Škody Auto, spolupracoval s DHL nebo s Českými drahami a působil i v Indii, Africe či v Mexiku, zatím své plány odborům nesdělil.

„Zatím nám nepředstavil své úvahy. Vítáme ale jakékoliv řešení, které ulehčí práci pošťákům, elektrokola jsme určitě chtěli. Díky nim toho doručovatelé našlapou méně,“ uvedla předsedkyně největších odborů na poště Jindřiška Budweiserová. Elektrokola by mohla usnadnit práci pošťákům v místech, kde chodí pěšky, případně tam, kde využívají obyčejná kola, převážně na venkově.

S větším využitím elektrokol ale počítá i metropole. Magistrát ve středu oznámil, že na území Prahy vznikne síť až deseti cyklodep pro rozvoz zboží po městě elektrokoly. Další depa mají stavět soukromé firmy. Nové depo u Anděla má otevřít v létě. Nebude první – už od loňského listopadu funguje cyklodepo na Florenci, ze kterého už firmy přepravily přes třicet tisíc zásilek.