Digitální prodejny se čím dál více prosazují. Data pomáhají jak v logistice, tak v reklamě | E15.cz

Digitální prodejny se čím dál více prosazují. Data pomáhají jak v logistice, tak v reklamě

Digitální retailDigitální retailAutor: Profimedia.cz

Maloobchod byl po dlouhá desetiletí sektorem, který se vlivem technologického pokroku příliš neměnil. Jedinou viditelnou novinkou jsou v posledních letech modernější terminály, samoobslužné pokladny či technologie Scan&Go, díky níž si může zákazník naúčtovat své zboží ještě během nakupování. To se ale má změnit. Se strojovým učením, senzory, které sbírají nepřeberné množství dat, a virtuální realitou by nové tisíciletí mělo brzy dorazit i do prodejen.

Řada firem už nové technologie využívá nebo je aspoň testuje. Slibují si od nich nejen vyšší komfort pro zákazníky, ale také zefektivnění svých vlastních provozních procesů, ať už jde o logistiku či zásobování v samotné prodejně.

Potenciál technologických novinek hodlá zpeněžit i největší světový obchodní řetězec, americký Walmart, který kvůli tomu rozšiřuje své inovační středisko, kde bude po boku Microsoftu a dalších zhruba třiceti firem pracovat na urychlení své digitální transformace. Středisko bude mimo jiné analyzovat data ze senzorů, které jsou v prodejně umístěné na klimatizačních nebo chladicích systémech, přičemž výsledkem by měla být úspora energií i měně zkaženého zboží.

Český průmysl 4.0 spí. Modernizace výroby přitom může zmírnit personální tíseň

Největší americká potravinářská síť Kroger chce zas využívat chytré digitální regály k tomu, aby mohla co nejrychleji měnit své ceny. „Pakliže má zákazník věrnostní mobilní aplikaci prodejny, může se cena měnit i na základě toho, že se dotyčný přibližuje k danému zboží,“ přibližuje možnosti využití Nikola Pleska, odborník na digitalizaci retailu ze společnosti Microsoft.

Úspěšné budování dobré zákaznické zkušenosti s využitím nasbíraných dat o klientech by mělo vést k tomu, že obchodník nebude muset investovat tolik do reklam a ve finále na tom ušetří. „Analýza dat je přitom nejefektivnější, když je sbíraná z více kanálů, ať už na stránkách e-shopu nebo v kamenném obchodě. Důležité je ovšem data z těchto odlišných oblastí propojit, což je velice náročné,“ přiznává Pleska a jedním dechem dodává, že nasbíraná data jsou anonymní, pokud zákazník nedá výslovný souhlas se zpracováním údajů o sobě.

Domácí mazlíčky nemá pojištěné ani procento Čechů, říkají zakladatelé zvířecí pojišťovny

Podle něho se však většina firem soustředí jen na jeden z kanálů. Mezi průkopníky v Česku se řadí mobilní operátor T-Mobile. Ten na třech ze 47 svých prodejen pomocí technologie internetu věcí získává přesné informace o návštěvnosti prodejny, demografické skladbě zákazníků a zájmu o nabízené zboží v průběhu dne i v závislosti na běžících marketingových kampaních.

Součástí pilotních prodejen je i interaktivní displej obrazovky, který na základě rozpoznání pohlaví a odhadovaného věku zákazníka mění nabídku promítaného zboží. „Hlavním cílem je lépe poznat zákazníka a jeho potřeby,“ říká Radek Janíček, manažer podpory prodejen společnosti T-Mobile Czech Republic.

T-mobilu dodala komplexní řešení Technologická a konzultační společnost Adastra. „Výhodou je, že kamery nepracují s identitou zákazníka, ale dokážou rozpoznat, zda se jedná o muže či ženu a staršího nebo mladého zákazníka. V současné době je využíváme především na měření návštěvnosti prodejen,“ popisuje vlastnosti technologie ředitelka divize internetu věcí ve společnosti Adastra Lenka Nováková.

Britský internetový prodejce oblečení Asos se naopak snaží vytěžit maximální potenciál z internetového kanálu. Kromě toho, že využívá dnes už běžný transakční systém, který optimalizuje dodávky a množství skladovaného zboží, optimalizuje také nabídku na základě individuálních preferencí. Diferencovanou nabídku umožňuje nástroj visual search, který funguje na bázi strojového učení. Pro zákazníka je přitom nástroj uživatelsky velice jednoduchý. Stačí jen poslat fotku z instagramu, například páru bot, a visual search mu vygeneruje nejpodobnější zboží, které má prodejce v nabídce. Programátoři e-shopu navíc pracují i na zdokonalování personalizovaného našeptávače při hledání zboží.

Banky a pojišťovny modernizují. Usnadňují život klientům i zaměstnancům

Americká společnost Eon zas díky digitalizaci dokáže zajistit stoprocentní transparentnost produktu. Využívá k tomu štítky Digital Identity, které výrobkům propůjčují inteligentní vlastnosti. Digitální identifikace, jež je do látky při výrobě zabudovaná ve formě nitě, tak například umožní, aby si zákazník u každého kusu oděvu mohl zjistit jeho pravost a původ.

„Když se transparentnost zabuduje přímo do oblečení, vznikají neuvěřitelné možnosti sledování celého výrobního a dodavatelského řetězce, zapojení zákazníků či ověření pravosti výrobku,“ uvádí zakladatelka a generální ředitelka firmy Eon Natasha Franck.

Podle Plesky z Microsoftu digitalizace postupně pronikne do všech oblastí retailu. Pomůže jí k tomu nejen klesající cena hardwaru, který je zároveň stále chytřejší, ale také stále lepší povědomí o možnostech, které velká data spolu se senzory nabízejí.

Rozdíl mezi vojákem a civilistou se stírá, doplácejí na to humanitární pracovníci, říká Šimon Pánek