Aeroflot přichází s low costem Dobrolet

Dobrolet

Dobrolet Zdroj: Kolaz E15

Ruský Aeroflot zaregistroval dceřinou firmu Dobrolet, jejíž ambicí je zavést na ruský letecký trh nízkonákladové služby. Plány společnosti představili zástupci Aeroflotu na tiskové konferenci v Moskvě.

„Bude to dost spartánský produkt, křesla budou jak v příměstském vlaku, nepůjdou sklopit, lístky se budou prodávat jen přes internet, zavazadla budou za příplatek, prostě normální low cost aerolinky,“ citoval šéfa Aeroflotu Vitalije Saveljeva Interfax.

Nové aerolinky si vyžádají investici ve výši sto milionů dolarů, které Aeroflot investuje v průběhu dvou let. Část peněz uvolní již letos. Už v prvních dvou letech provozu přitom počítá s návratností investice. Po toto období bude létat jen na vnitrostátních linkách, v roce 2016 by měl spustit lety do zahraničních destinací.

Dcera Aeroflotu vyletí na „nových křídlech“, její startovací letový park vytvoří osm letounů Boeing 737-800. Do budoucna se počítá s rozšířením až na čtyřicet strojů. Dosud zkrachovalé lowcostové pokusy využívaly starších letadel, které byly často poruchové. Dobrolet si může nákup nových strojů dovolit díky zázemí Aeroflotu, a to nejen finančnímu, cenová nabídka od výrobce je rovněž zvýhodněná.

Pro začátek by měl Dobrolet obsloužit osm směrů se 150 až 180 linkami týdně. Očekává se, že jeho služeb zatím využije na milion cestujících. Pokud plány firmy vyjdou, v pátém roce provozu by měl Dobrolet přepravit deset milionů lidí. Saveljev přitom připouští, že Dobrolet Aeroflotu přetáhne kolem 1,2 milionu zákazníků.

Upozorňuje ale, že Dobrolet nepoletí, jestli ruské zákony nebudou harmonizovány s normami existujícími v globálním odvětví. „Je to například zavedení nevratných letenek, zpoplatněná zavazadla a strava na palubě, možnost najímat zahraniční piloty,“ uvádí firma. Saveljev doufá, že se vše vyřeší do konce letošního roku.

V případě, že se Aeroflotu podaří prolobbovat nutné novely, změní se nejen postavení sil a dosavadní model byznysu ve vzduchu, zasažen bude i pozemní sektor. Svými cenami má firma totiž konkurovat i ruským železnicím. Cena letenky se může na úkor komfortu zákazníků snížit až o 40 procent.

Experti ale upozorňují na nedostačující infrastrukturu. Žádné letiště v Rusku prozatím není profilováno na low cost. Nezbytnost jeho vytvoření v oblasti moskevského vzdušného uzlu už v létě zdůraznil prezident Vladimir Putin. Nyní se řeší přesná lokalita. Dobrolet zatím jako domovské letiště avizuje Domodědovo.

Autorka je spolupracovnicí redakce