První aerolinky zrušily objednávku na problémový boeing. Cestující prý ztratili důvěru

Zatím jediný dodaný Boeing 737 MAX aerolinek Garuda Indonesia

Zatím jediný dodaný Boeing 737 MAX aerolinek Garuda Indonesia Zdroj: profimedia.cz

Zatím jediný dodaný Boeing 737 MAX aerolinek Garuda Indonesia
Indonéská letecká společnost Garuda
Indonéská letecká společnost Garuda
Indonéská letecká společnost Garuda
Indonéská letecká společnost Garuda
7
Fotogalerie

Indonéská letecká společnost Garuda Indonesia zruší objednávku na letadla Boeing 737 MAX. Jako důvod uvedla ztrátu důvěry po dvou nehodách za šest měsíců. Garuda je první leteckou společností, která veřejně oznámila, že plánuje zrušit objednávku na stroje 737 MAX, které byly po dvou nehodách indonéských a etiopských aerolinek dočasně vyřazeny z provozu.

Indonéské aerolinky si objednaly 50 strojů 737 MAX 8 v roce 2014. Loni obdržely první letadlo z objednávky. Minulý týden společnost poslala Boeingu dopis se žádostí o zrušení objednávky v hodnotě 4,9 miliardy dolarů (111,6 miliardy korun), řekl agentuře AP mluvčí aerolinek Ikhsan Rosan. Aerolinky doposud zaplatily Boeingu za dodávky 26 milionů dolarů.

Garuda se připojila k dalším leteckým společnostema leteckým úřadům po celém světě, které se rozhodly zastavit lety se stroji MAX 8 po nehodě etiopských aerolinek v tomto měsíci, při které zahynulo všech 157 osob na palubě. Koncem října loňského roku při nehodě stejného stroje provozovaného indonéskou soukromou leteckou společností Lion Air zemřelo 189 osob.

„Cestující se vždy ptají na typ letadla, kterým poletí, protože ztratili důvěru v letadlo MAX 8,“ řekl Rosan. Garuda se podle něj plánuje příští týden setkat ze zástupci Boeingu a projednat detaily zrušení objednávky. „Nechceme používat letadla MAX, ale možná zvážíme výměnu za jiný model letadel Boeing,“ dodal. Cestující v Indonésii se podle něj bojí létat jakýmkoliv modelem MAX, nezáleží, zda jsou to modely řady 8, 9 nebo 10.

Vyšetřovatelé nehody zatím poskytli jen málo informací. Boeing čelí podezření, že za obě tragické havárie během necelého půl roku mohou vadná čidla a chyba softwaru. Vyšetřovatelé se rovněž soustřeďují na to, zda byli piloti k ovládání nového typu letounu dostatečně vycvičeni.