Brusel: Německé mýtné odporuje základům evropského práva

Křižovatka německých dálnic A1 a A2

Křižovatka německých dálnic A1 a A2 Zdroj: CC BY-SA 3.0: Ralf Kellermann - Wikimedia Commons

Chystané zpoplatnění německých dálnic, na které mají doplatit jen cizinci, narazilo na odpor Evropské komise. Komisař pro dopravu Siim Kallas totiž odmítl úlevy pro německá auta odmítá. Mýto podle něj musí platit pro všechny, nebo pro nikoho.

Plány německého ministra dopravy Alexandra Dobrindta odporují základním principům evropského práva, myslí si Kallas. „Bezplatné dálniční dávky nebo slevy jen pro v Německu registrovaná auta nesmí vzniknout,“ řekl komisař německému deníku Der Bild. Dobrindt přitom chce Němcům využívajícím dálnice slevit na silniční dani přesně tolik, kolik za dálniční známku zaplatí.

Kallas naopak připouští připravované úlevy pro ekologické vozy, které by měly platit nižší sazbu, a úplné osvobození od dálničních poplatků pro elektromobily. „Muselo by to ale platit pro všechna auta, bez ohledu na to, v které zemi jsou přihlášená,“ dodal Kallas.

Berlín chce dálnice zpoplatnit od roku 2015. Ceny dálniční známek zatím zůstávají otázkou, nejčastěji se mluví o částce 100 eur za rok. Roční známku zřejmě doplní měsíční a týdenní kupony.

Menší vozy se dočkají dalších slev

Dobrindt má pro svůj plán oporu v čerstvé koaliční smlouvě, která zpoplatnění dálničních známek zmiňuje jako jeden z hlavních bodů. Text zdůrazňuje, že poplatky se nesmí dotknout německých řidičů. Ministerstvo dopravy počítá s vyrovnáním nákladů prostřednictvím snížení silniční daně, to by ale v některých případech nemuselo stačit.

Například majitelé oblíbeného Volkswagenu Polo s nejmenším motorem totiž nyní platí silniční daň 60 eur. Právě proto by řidiči menších vozidel měli za dálniční známku zaplatit méně. Elektromobily by pak dálniční známku nemusely mít vůbec, jsou totiž od silniční daně úplně osvobozeny. Zda se tyto slevy budou týkat i zahraničních řidičů, ještě ministerstvo nerozhodlo.

Dobrindt chce příslušné zákony předložit ještě letos. Z CSU, která si prosazení dálničního mýta pro osobní vozy kladla jako podmínku svého vstupu do koalice, ale už nyní zaznívá, že kvůli právním a praktickým překážkám se dálniční známky zavedou možná až od roku 2016.