Češi chtějí jezdit v SUV. Dvě pětiny prodejů nových aut už připadají na tuto kategorii vozů

Výroba Škody Karoq v závodu v Kvasinách

Výroba Škody Karoq v závodu v Kvasinách Zdroj: Škoda Auto

Škoda Kodiaq
2
Fotogalerie

Prodej nových osobních aut klesl v prvním čtvrtletí meziročně o 1,3 procenta na 49 534 vozů. Statistiky, do kterých se výrazně promítla pandemie koronaviru, zveřenil Svaz dovozců automobilů. Vůbec nejoblíbenější obchodní třídou jsou sportovně užitkové vozy. Zájem o ně za poslední rok prudce vzrostl.

Během ledna a března letošního roku se v Česku prodalo celkem 49 534 nových aut, z toho více než 40 procent představovaly sportovně užitkové vozy (SUV). Zájem o ně v posledních letech vystřelil prudce nahoru. Zatímco před pěti lety tvořily pětinu nových prodaných aut, loni to byla již zhruba třetina. A automobilky očekávají, že zájem o tyto vozy dál poroste. Většina jich proto v Evropě plánuje na trh přicházet s novými SUV modely. V Česku jsou nejprodávanějšími modely Škoda Karoq a Škoda Kamiq.

Z hlediska paliva mají kupci nových aut v Česku největší zájem o vozy jezdící na benzin, které tvoří 64 procent trhu. Následuje nafta s necelými třiceti procenty. Elektromobily tvořily za první čtvrtletí jen jedno procento prodejů.

Na prodejích nových aut se silně podepisuje pandemie koronaviru. Letošní březen byl sice z hlediska prodejů silnější o 46,5 procenta oproti stejnému měsíci loňského roku, to však bylo dáno loňským lockdownem, kdy se prodeje skokově propadly.

Letošní meziroční březnový nárůst na 20 053 vozů tak sice zčásti zlepšil čtvrtletní bilanci, přesto zůstal druhým nejhorším výsledkem od roku 2014. Trh osobních automobilů tak v prvním čtvrtletí meziročně stagnuje na nízkých počtech jako v loňském roce.

Za celý letošní rok by se prodej osobních aut mohl podle poradenské firmy PwC meziročně zvýšit zhruba o deset procent na 224 tisíc vozů. Podle experta PwC na automobilový průmysl Pavla Štefka bude výsledek záviset na zvládnutí pandemie a návratu chodu společnosti do normálu. Záležet bude i na vývoji nezaměstnanosti a na případné opožděné erozi spotřebitelské, a zejména podnikatelské důvěry.

„Jako hlavní riziko pro nové registrace vozů ve 2. polovině roku vnímáme neuspokojení poptávky z důvodů omezené dostupnosti vyrobených vozidel, zejména v důsledku celosvětového nedostatku procesorů a čipů pro auta. Bude tedy také záležet na výrobcích automobilů, jak se dokážou vyrovnat s problémy svých dodavatelských řetězců,“ podotkl Štefek.

Nejvíce se v Česku tradičně kupují škodovky. Za první čtvrtletí zde značka prodala 17 902 vozů, o 10,7 procenta méně než za první tři měsíce loňského roku. Následuje Volkswagen s nárůstem o devět procent na 4873 aut a třetí je Hyundai s prodejem 4503 vozů, což je proti loňsku o dvě procenta více. Na dalších místech skončily Mercedes-Benz, Ford, Peugeot a Toyota. Nejprodávanějšími modely byly Škoda Octavia (3849), Škoda Fabia (3700) a Hyundai i30 (2585).

Prodeje nových lehkých užitkových vozů vzrostly meziročně o 17,9 procenta na 4304 aut. V kategorii autobusů se zvýšil odbyt o 73,5 procenta na 392 vozidel. Prodeje nových motocyklů ve srovnání s loňským prvním čtvrtletím vzrostly o 25 procent na 3600 strojů.