Exministr dopravy Vít Bárta o soudu, podnikání na železnici a koni Tristanovi

Vít Bárta, ilustrační foto

Vít Bárta, ilustrační foto Zdroj: CTK/Katerina Sulova

Vít Bárta, ilustrační foto
Nákladní vlaková doprava, ilustrační foto
Kontejnery přepravované na železnici
Nádraží Čerčany
5
Fotogalerie

Vít Bárta u pražského městského soudu nedávno nepochodil s nárokem odškodnění od státu za neoprávněné trestní stíhání kvůli korupci. „Zatím se soudím marně, ale ještě to bude dlouhá cesta. Možná až k Ústavnímu soudu,“ říká v rozhovoru pro E15.cz někdejší ministr dopravy a bývalý lídr strany Věci veřejné. Kromě tohoto svého boje popisuje Bárta své současné podnikání v nákladní železniční dopravě se společností Rail clinic.

Jak jste přijal čerstvé rozhodnutí soudu, který nevyhověl vaší žádosti o odškodné ve výši přes 20 milionů korun?

Stát se mi již před šesti lety omluvil, že jsem byl neoprávněně obžalován z korupce. Údajně jsem korumpoval poslance své vlastní strany, aby si nesnížili platy. Soudím se se státem zatím marně o úhradu nákladů za toto mé neoprávněné zpolitizované trestní stíhání. Můj advokát docent Gřivna doufám nakonec zvítězí, ale ještě to bude dlouhá cesta možná i k Ústavnímu soudu.

Čemu se dnes nejvíce věnujete? Je to podnikání, respektive řízení vaší společnosti Rail clinic?

Ano, expanze Rail clinicu je mojí prioritou. Společnost má potenciál stát se ve svém oboru jedničkou trhu v rámci celé EU. Již dnes jsme největším mobilním servisem pro nákladní kolejová vozidla ve střední a východní Evropě se základnami v pěti státech. Máme 40 zaměstnanců a dále rosteme. Opravujeme vagony pod širým nebem kdekoliv na železnici mezi Baltským, Černým nebo Jaderským mořem.

Jaké máte s touto společností další plány?

Nákladních vagonů je v celé Evropě málo a údržba a opravy v depech způsobují dopravcům i majitelům vozů velké časové a tedy i finanční ztráty. Rychlejším řešením je tak právě mobilní servis. S přicházející recesí, která se v posledních měsících projevuje poklesem přeprav na železnici až o 20 procent a poklesem cen dílen pod úroveň loňského roku, je naší prioritou další expanze mobilního servisu, kde recesi nepociťujeme. 

Jak podle vás stát momentálně řídí provoz na železnici? Co se vám na politice v této oblasti líbí, nebo nelíbí?

Libí se mi, že v porovnáni například s Rumunskem a dalšími státy, investujeme do kvalitní údržby a bezpečnosti železniční dopravní cesty. V řadě států EU je problém s bezpečností na železnici a poškozováním vozů. Velké společnosti jako například Ermeva se snaží na toto téma dělat osvětu, ale je to stále málo. Řada firem u Rail clinicu poptává preventivní kontroly vozů právě z důvodu špatného stavu železnice. Ale abych jen Česko nechválil, vidím u nás především problém v koncepčnosti investic do výstavby dopravní infrastruktury. Je například tragické, že obrovská investice do brněnského železničního uzlu sníží propustnost pro nákladní přepravu. 

Nechybí vám politika, nemáte nějaké nové osobní politické ambice?

Nechybí a nemám. V politice jsem prosadil konkurenci v osobní železniční přepravě, státní maturity, přímou volbu prezidenta. Mnohé, jako ucelenou dopravní superkoncepci, která ČR chybí dodnes, jsem ale neprosadil a dodnes za to dostávám za uši.

Čím dalším kromě podnikání dnes žijete, co vás baví, čemu se věnujete?

Děkuji Bohu za krásnou dceru, skvělou manželku a malý statek, kde chovám své koně a další domácí zvířenu. Pokud necestuji po Evropě s Rail clinicem, jsem nejšťastnější s rodinou a v sedle mého arabského koně Tristana.

Bárta v. stát

Bývalý vrcholný politik byl zproštěn obvinění po dvouletém stíhání v březnu 2013. V souvislosti s kauzou rezignoval na funkci ministra. V trestním řízení se hájil tím, že peníze poskytnuté tehdejším poslancům Jaroslavu Škárkovi a Kristýně Kočí byly půjčky, nikoliv úplatky, kterými si chtěl zajistit loajalitu spolustraníků. Nárok na odškodnění vůči státu uplatnil Bárta ale až v dubnu 2014, čímž podle soudů překročil šestiměsíční promlčecí lhůtu.